Uttertomb – Necrocentrism: The Necrocentrist (EP)

Grijze middenmoot
72/100

Zuid-Amerika is een continent waar metalbands maar wat graag naar afreizen; iets wat hoogstwaarschijnlijk vooral te maken heeft met de intensieve beleving van de fans. Des te opvallender is het dat er maar weinig echte topbands van dit continent afkomstig zijn. Natuurlijk heeft Brazilië namen als Sepultura, Krisiun en Angra voortgebracht, maar bij de andere landen blijft het opvallend stil.

Chili heeft een levendige underground scene waar ook Uttertomb deel van uitmaakt. In 2011 brachten ze een demo uit en niet lang daarna volgde een split en twee ep’s. Eén van deze twee ep’s, Necrocentrism, wordt vijf jaar later opnieuw uitgebracht. De vijf nummers zijn geremastered, er is nieuw, stemmiger artwork ontworpen en het nummer The Necrocentrist is aan de oorspronkelijke tracklist toegevoegd, zodat de speeltijd nu op 35 minuten uitkomt. Waarschijnlijk heeft deze heruitgave te maken met nieuw materiaal dat in aantocht is. Een goed moment om de vernieuwde ep, die nu de naam Necrocentrism: The Necrocentrist draagt, eens onder de loep te nemen.

De ep start met het instrumentale Venomous Flesh Rain. Geen ambient geneuzel, maar direct een melodieus gitaargedreven stuk. Daarna barst het échte death metalgeweld los met het hoogtepunt van de ep, Ascension Ritual. Er zijn duidelijke invloeden uit de Zweedse death metal hoorbaar en de productie laat het underground, goor en smerig klinken. De diepe grunt, waar wat galm op zit, helpt daar fenomenaal bij en doet wat denken aan het allervroegste werk van My Dying Bride. Het nummer wisselt in snelheden, kent spetterende solo’s en de riffs vliegen je om de oren. Een lekkere start.

Het nummer blijkt representatief voor het begin van de plaat. De kortere nummers Choking Casket en Swallowed By Graves kennen weliswaar een directere benadering, maar zijn eveneens pure old school death metal zoals bijvoorbeeld Vader die maakte. In de twee langere tracks die volgen, Necrological Fascination en The Necrocentrist, worden ook doom-elementen toegevoegd waardoor er death-doom ontstaat en het tempo flink wordt teruggeschroefd. De nummers hebben meer tijd nodig om te bezinken en het valt op dat deze tracks stukken minder overtuigen. Met name het toegevoegde The Necrocentrist roept de nodige bedenkingen op. Dit is met afstand het minste nummer van de ep en wekt de indruk een overgebleven track te zijn die uit medelijden maar een plekje heeft gekregen.

Concluderend kunnen we stellen dat Uttertomb Chili niet op de kaart gaat zetten als bakermat van indrukwekkende metal bands. De death metal ligt wel lekker in het gehoor, maar excelleert geen moment. De death-doom is van een minder niveau waarbij de hoop uitgesproken wordt dat The Necrocentrist niet kenmerkend is voor de toekomstige koers die de band zal gaan varen. Deze ep bevat voor niemand essentieel materiaal en er zijn dan ook veel betere alternatieven voor handen. Ik zet in ieder geval Vader nog maar eens op.

Releasedatum: 23-06-2017 | Label: Pulverised Records | Facebook

01. Venomous Flesh Rain
02. Ascension Ritual