Under the Church – Supernatural Punishment

Gevarieerde death
84/100

Under the Church is een Zweedse death metal band die tot op heden uitermate interessant materiaal uitbrengt. De band is in 2012 opgericht en ondanks hun korte bestaan hebben ze uitgebracht wat je maar uit kan brengen: een demo, een ep, een single, een split, full lengths en zelfs een live album. Twee jaar na de vorige full length ligt nu het nieuwe album Supernatural Punishment voor me. Daarop staan 9 compacte nummers die allemaal de vier minuten grens niet passeren. Dat heeft wel tot gevolg dat de totale speeltijd van deze schijf maar net een half uur weet aan te tikken, schaamteloos kort voor een volledig album natuurlijk.

Met een schreeuw start opener The Stygian Horror in een death ‘n roll-jasje. Een goed nummer dat de oren en de nekspieren lekker opwarmt. Lekker dat men er ook direct inknalt en de veelal toch nietszeggende intro’s helemaal achterwege laat. Het tekent de aanpak van Under the Church. De band gaat direct op het doel af en verzandt niet in solo’s, chaos of lange instrumentale stukken, laat staan andere zaken die niet stroken met old school death metal. Na het titelnummer is het tijd voor Supernatural Punishment. Het tempo is wat omlaag gegaan en er komen wat modernere invloeden voorbij. Op het pompende Ancient Ritual laat Under the Church zich van zijn beste kant horen door met fantastische riffs te strooien. Ook Wretched Disfigurement is zo’n heerlijk melodieus maar beukend nummer dat spontaan het verlangen doet ontstaan om dit live te horen. Under the Church beheerst de kunde om korte pakkende death metal te schrijven als geen ander.

Productioneel ligt er een lichte deken over Supernatural Punishment waardoor het donker klinkt. Tegelijkertijd is de productie, althans voor death-metal begrippen, redelijk transparant. Dat verminderd wellicht de sfeer wat, maar tegelijkertijd zijn de muzikanten daardoor beter hoorbaar en wordt het album benaderd alsof het een live optreden is.

Qua invloeden klinken Dismember en Autopsy door in de muziek van Under the Church. Zelf geeft men aan ook door Master, Autopsy en cultband Nihilist beïnvloed te zijn. Hoewel Under the Church wat gepolijster klinkt is de melodieuze aanpak zeker op Nihilist terug te voeren, maar Autopsy ligt er nog net wat dikker op.

Onder aan de streep is Supernatural Punishment een uitstekend album geworden vol met death metal-granaten zonder enige poespas. Het is knap hoe Under the Church met dezelfde ingrediënten een gevarieerd album weet te brengen. Daardoor blijf je deze plaat opzetten. Elke old school death metal liefhebber zou eigenlijk deze plaat moeten aanschaffen, of anders minimaal een luisterbeurt moeten geven. Zeker als je bij je kopje death metal een scheutje groove kan waarderen. De productie is wat moderner en smaakgevoeliger, maar laat je daar vooral niet door tegenhouden. Check ook de andere uitgaven van deze band. Luisterplezier gegarandeerd!

Releasedatum: 10-11-2017 | Label: Pulverised Records | Facebook

01. The Stygian horror
02. Supernatural Punishment