Ufomammut – 8

Verdovend sonisch geweld
85/100

Als er een bandnaam de sound van de achterliggende groep perfect dekt, is het wel Ufomammut. Ufo voor het immer aanwezige psychedelische in de muziek, mammut voor de loodzware doom die er mee gepaard gaat. Het Italiaanse trio brengt al sinds 2000 met enige regelmaat platen uit, en 8 is natuurlijk plaat nummer (natuurlijk, we hadden hem zien aankomen, wat een logische conclusie) 9?! Tja, als we Oro: Opus Alter en Oro: Opus Primum als één geheel zien, dan wel. Ach, details waar we ons verder niet mee bezig gaan houden. Gelukkig staan er wel 8 nummers op de plaat, is tenminste nog een deel van onze OCD gerustgesteld!

Wat stijl betreft is Ufomammut zo solide als een..mammoet. Geen originele uitspraak, des te origineler is de muziek. Het trio bewandelt de gulden middenweg tussen doom, stoner en psychedelica; dus logge tempo’s met knorrende basgitaar en gitaar en een legio aan trippy keyboards, phasers en andere aurale equivalenten van allerlei verdovende middelen. Zelfs de vocalen zijn vervormd en vol effecten. Het zijn dan wel losse nummers, ze gaan wel (vrijwel) naadloos in elkaar over en daardoor luistert het album als één geheel. Het tempo ligt wat hoger dan bij voorganger Ecate en er zijn veel minder ambient stukken te vinden. In plaats daarvan krijgen we dus meer prominente psychedelica, in ruil voor een consistenter tempo. De nummers vormen een kleine eenheidsworst, maar door de soepele overgangen valt dat niet snel op. Tot de favorieten behoren het stompende en zoemende Core, Warsheep, dat voor Ufomammut-begrippen wat traditioneel is, en het hypnotische Womdemonium, dat het kortste nummer van de band in twaalf jaar is. De rest van de nummers laveert tussen de 4 en 7 minuten, dus een monoliet staat hier niet op. 8 duurt een kleine drie kwartier en dat is voor deze veeleisende muziek een prima lengte

De experimentele sound van Ufomammut op deze plaat maakt hem niet geschikt voor massaconsumptie. Nee, dit is werk dat je op moet zoeken. Het moet je ding zijn. En we kunnen ons best voorstellen dat het te veel is voor de gemiddelde luisteraar. Afgezien van wat kleine rustpuntjes (zoals het intro van afsluiter Psyrcle) die opbouwen richting climax, worden je trommelvliezen constant belaagd door goddeloze ladingen fuzz, distortion en die hopen aan effecten en keyboards. Soms is het iets té veel, maar dat maakt van 8 een erg geschikte plaat om lekker niets anders te doen dan simpelweg luisteren en wegdromen. De muziek is praktisch zelf verdovend in al zijn geweld. En toch smaakt het naar meer, en een andere plaat van Ufomammut klinkt hierna zelfs kaal. Of de band deze route in slaat valt nog te bezien, maar het bevalt ons wel. Doomsters aller landen, opgelet, u heeft werk aan de winkel, dus haast u naar de coffeeshop voor een voorbereidende pretsigaret!

Releasedatum: 22-09-2017 | Label: Neurot Recordings | Website

01. Babel
02. Warsheep