Twingiant – Blood Feud

Sludge met weinig nieuws onder de zon
70/100

Twingiant is een Amerikaanse sludgeband, opgericht in 2010. Ze hebben al twee langspelers uit én een ep; Blood Feud is hun derde volledige plaat. Op hun webpagina’s vermelden ze overal dat ‘luid spelen’ helemaal hun ding is, maar overal het algemeen lijkt de tendens op Blood Feud meer te neigen naar ‘dirty’.

Blood Feud begint lekker met Throttled, wat geen typische intro is; sowieso zit er weinig opbouw in de plaat. Het geluid van Twingiant is echter wél meteen duidelijk: een dirty sound op de gitaar, zoals je die wel kent van sludge – misschien iets té bekend-, een lekkere baspartij eronder en een vocale bijdrage die vooral uit doom growls bestaat. Dit blijkt ook de formule te zijn voor een groot deel van het album; het is sludge zoals je het eigenlijk allang kent en waar weinig nieuws aan is toegevoegd.

De volgende twee nummers, Poison Control Party Line en Ride The Gun, zijn eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Beide tracks hebben een catchy gitaarlick of een introlijntje wat best aardig klinkt, wat vervolgens wordt doorgezet doorheen het hele nummer. Op Poison Control Party Line is bijvoorbeeld een erg lekker baslijntje te horen, maar dit wordt minder aangenaam wanneer de vocalen erbij komen; het klinkt op dat moment alsof het tempo van de zang niet lekker meekomt met de originele snelheid. Het voelt daardoor alsof het vocale aspect de melodie een beetje in de weg zit.

Tegen het einde van het album aan wordt het iets interessanter. Shadow of South Mountain is iets stoner/prog-achtiger en vooral wat vlotter dan de andere nummers op Blood Feud. Kaishakunin daarentegen neigt weer veel sterker richting doom en op Last Man Standing zitten er weer hele sfeerolle stukken bij.

Twingiant lijkt voor een groot deel dezelfde formule te hanteren: het gitaar- en baswerk zitten op Blood Feud in ieder geval wel snor. De meeste nummers beginnen met een catchy of groovy lickje, wat doorwerkt in de rest van het nummer. De bas is eveneens groovy, dirty en altijd goed te horen, wat zeker werkt bij sludge. Er is echter geen unieke sound te horen, en ook al is het een formule die werkt, het neigt nog steeds naar veel van hetzelfde. Gezien de uitspattingen in sommige nummers, zeker de latere songs op de plaat, is er genoeg potentieel om dit verder te ontwikkelen. Als je van authentieke sludge houdt en nog wat nieuwe nummers zoekt om naar te luisteren, is Blood Feud gerust de moeite waard.

Releasedatum: 13-10-2017 | Label: Argonauta Records | Facebook

01. Throttled
02. Poison Control Party Line