Tusmørke – Hinsides

Verfrissend en eigenzinnig
80/100

Even geen zin in metal of rock? Misschien is het dan wel even het moment om Tusmørke op te zetten. ‘Tusmørke’ is Noors voor ‘schemering’ en daarnaast een progressieve folkband uit Noorwegen. De band heeft eerder al drie volwaardige albums en twee ep’s uitgebracht, waaronder de lp Ført Bak Lyset. Met Hinsides is het kwartet dus aan een vierde full-length toe.

Hinsides bevat vijf tracks, waarvan Sankt Sebastian Alter met 24 minuten veruit het langst is. De andere nummers variëren tussen de 5 en 8 minuten en zijn allen in het Noors gezongen. Mocht je niet bekend zijn met Tusmørke, dan vraag je je vast af hoe ze klinken. Dat is niet eenvoudig te beantwoorden. Ze zijn in ieder geval geïnspireerd door Jehtro Tull maar ze klinken vooral heel eigenzinnig.

Het album start met Hjemsokte Hjem dat ritmisch van start gaat met een creepy geluidje uit de synthesizer. Bandleider Benediktator heeft een lage maar charismatische stem die prima bij de muziek past. De mystieke folk slaat al snel om in een synth-pop-refreintje dat zo uit de jaren 80 had kunnen komen. ‘Absurd’ is de eerste gedachte die opkomt, vooral ook omdat deze versmelting van folk en synth-pop nog goed werkt ook! Hierna wisselen folk en synth-pop elkaar weer af waarna een synth-solo het liedje een wat dromerige einde bezorgt.

I Feel Like Midnight start met folk en een funky melodie. Het nummer ligt wat beter in het gehoor dan de opener. Wellicht dat het daarom al op de website van Svart Records is vrijgegeven? In het nummer is subtiel een passage met Carïbische percussie in de muziek geïntegreerd. Het nummer is samen met Rykende Ruin het hoogtepunt van het album. Lyssky Drom klinkt dan weer geheel anders dan de overige nummers. Deze track is trager, ingetogener en de synth klinkt warm, terwijl het geluid van zingende vogels af en toe door de muziek heen sijpelt. Het heeft dan ook wel iets weg van een slaapliedje voor kinderen. Lyssky Drom is best lekker, maar valt uit de toon ten opzichte van de overige nummers en had beter op een aparte ep geplaatst kunnen worden. Net als je denkt dat je het nummer wel gehoord hebt, wordt je compleet verrast door het einde, wanneer de band met roltoeters een vrolijk deuntje begint te spelen.

Afsluiter Sankt Sebastián Alter is dus het langste nummer. Het nummer werd geschreven ter nagedachtenis van de 666ste ‘verjaardag’ van de Zwarte Dood (de pest dus) in Europa. De eerste zeven minuten klinken goed en consistent, zoals de overige nummers. Daarna schakelt men over op ambient-achtige folk met veel plechtig gesproken proclamaties. Deze stukken zijn langdradig, weinig melodieus en werken ook niet naar een hoogtepunt toe. Het lijkt er dan ook op dat Tusmørke met dit nummer teveel hooi op zijn vork neemt. Zo sluit een goede cd toch een beetje in mineur af.

Mocht je Tusmørke nog niet kennen dan is het toch eens aanbevelenswaardig om de band te beluisteren. Er zit een mystiek sfeertje in de muziek en de progressieve songstructuren zijn meer dan interessant. Tusmørke heeft de gave om niet voor de hand liggende muziekstijlen te combineren en dat werkt verfrissend.

Hinsides is geen album wat je zomaar eventjes aanzet. Geef het daarom even de tijd om te bezinken voordat je er een oordeel over velt. Hoewel er geen folk rock-explosies zijn is de muziek divers genoeg om je aandacht erbij te houden. Jammer is het grotendeels saaie slot, maar door de flinke portie eigenzinnigheid is ze dit snel vergeven.

Releasedatum: 12-05-2017 | Label: Svart Records | Facebook

01. Hjemsokte Hjem
02. I Feel Like Midnight