Triangulum – Tree of Life (EP)

Een welkome aanwinst voor de Nederlandse progscene
80/100

Het uit Noord-Holland afkomstige Triangulum presenteert met Tree of Life hun ambitieuze debuut. Hoewel de band al een aantal jaar bestaat, en in die tijd zowel qua line-up als muzikale stijl de nodige veranderingen heeft ondergaan, lijken de heren nu écht hun plek gevonden te hebben. De gloednieuwe ep van het viertal bestaat uit vijf tracks die allen het verhaal van leven en dood vertellen. Met de veelzeggende titel en het magistrale bijbehorende artwork (een boom die voor de helft leeft en voor de helft dood is), wordt de boodschap van de teksten in ieder geval al zeer sterk neergezet.

De heren presenteren hun muziek als ‘progressive metal met een warm geluid’ en een betere omschrijving had er niet gegeven kunnen worden. Opener Sorrow’s Crown is meteen een goed voorbeeld van dat warme geluid, met haar vele orkestrale arrangementen, krachtige achtergrondzang en het bijna bluesy gitaarwerk dat te horen is.

Opvolger Shattered is wat harder, de metalkant van Triangulum komt hier duidelijk meer naar voren. Zowel het gesproken woord (wat wordt verteld door een zeer diepe mannenstem die duister en dreigend klinkt) als de Phantom of the Opera-achtige melodieën geven de track een duistere en dreigende ondertoon mee. Een sfeertje waar Triangulum duidelijk goed mee uit de voeten kan.

De duistere sfeer komt af en toe nog even om de hoek kijken, zoals op de titeltrackmaar die warme sound, aangevoerd door melodieuze toetsen, voert duidelijk de boventoon op Tree of Life. Naast de duidelijk hoorbare invloeden van blues en jazz (luister maar eens naar dat gitaarwerk!) zijn er ook invloeden van bekende progressieve metalbands terug te horen. Met name op de meest proggy track op deze plaat, Oblivion, valt overduidelijk een lijn te trekken met Dream Theater ten tijde van Octavarium. Zelfs de vrij zachte stem van vocalist Wieger de Vries doet wat denken aan James LaBrie, wat het plaatje compleet maakt.

Afsluiter Tree of Life is zonder twijfel de sterkste track op deze ep. Een zeer verhalend nummer, waarbij alle muzikale en tekstuele elementen mooi samensmelten tot een krachtig en melodieus geheel. De gesproken coupletten zijn een goed gevonden manier om krachtig op te bouwen naar de bombastische uitbarstingen in het refrein. De klassieke passages op het keyboard zijn bovendien een sublieme toevoeging aan het bluesy gitaarwerk.

Triangulum is prima op weg en mag zich gerust als een aanwinst voor de Nederlandse progscene beschouwen.

Releasedatum: 01-07-2017 | Label: Eigen beheer | Website

01. Sorrow’s Crown