Tombs – The Grand Annihilation

Rauw maar toch complex
83/100

Drie jaar na het verschijnen van de vorige Tombs-plaat getiteld Savage Gold in juni 2014 presenteren de Amerikaanse post-black metallers hun vierde album, The Grand Annihilation. Vaste lezers en/of fans van de band zullen weten dat Tombs een paar maanden geleden nog wel een ep uitbracht in de vorm van All Empires Fall.

Zowel Savage Gold als All Empires Fall konden op goedkeuring van onze redactie rekenen; en dat is met The Grand Annihilation niet anders, zo blijkt al snel. Het nieuwe album klinkt bij vlagen lekker rauw, met venijnig tremolo-werk, opgefokte drumpartijen en getergde diepe gutturalen, om op andere momenten in sludgy, stroperige (en soms progressieve) passages verwikkeld te raken. De productie is nergens te gelikt, maar is ook zeker niet overdreven ‘underground’. De (semi)cleane vocals die af en toe gebruikt worden (Underneath) hebben een grotere rol dan tevoren; ze zijn technisch misschien niet heel bijzonder maar zorgen wel voor wat extra smaken op het pallet van Tombs. Het geeft delen van de plaat een melancholische vibe, die zeer geslaagd is, al zijn de galopperende black metal stukjes ook zeker niet te versmaden!

Na het pittige begin en een aantal wat meer ingetogen nummers volgt het opvallend melodieuze Saturnalian, inclusief bijna Moonspell-achtige zang. Met de snellere en hardere afsluitende track Temple of Mars is het kringetje helemaal rond; deze song sluit naadloos aan bij zowel de ep All Empires Fall als de eerste nummers van The Grand Annihilation.

The Grand Annihilation is gelaagd en behoorlijk sfeervol – reden genoeg voor een welverdiende hoge score! Gitarist/vocalist Mike Hill is er met ‘zijn’ Tombs wederom in geslaagd een lekker en veelzijdig onorthodox black metal-album af te leveren. De vergelijking met uiteenlopende artiesten als Enslaved, Fen en Unleashed (vanwege de vocals) ligt voor de hand, al geeft Tombs een eigen draai aan de verschillende stijlelementen. Deze rauwe en tegelijkertijd complexe muziek is nu niet bepaald licht verteerbaar en dat zal voor sommige luisteraars misschien een flink nadeel zijn. Bovendien was Savage Gold als geheel nét wat indrukwekkender, desondanks blijkt The Grand Annihilation een prima album dat niet snel verveelt.

Releasedatum: 16-06-2017 | Label: Metal Blade Records | Website

01. Black Sun Horizon
02. Cold