Tid – Fix Idé

Overstijgt genres
83/100

Tid (afkorting van ‘Time is Divine’) is een Zweedse band die in 2007 werd opgericht en zich ergens tussen metal, rock, pop en dark ambient positioneert. The Sign Records brengt de twee ep’s en full-length van Tid opnieuw uit en stelt dit allemaal zelfs integraal beschikbaar op Bandcamp. Ragherrie besteedt daarom aandacht aan de debuut-ep Bortom Inom en de enige volledige plaat, Fix Idé; de full-length wordt op deze plek besproken.

De sci-fi hoes van het album valt direct op en zet een melancholische sfeer neer. Het album Fix Idé zelf bevat zes nummers die nog geen 28 minuten in beslag nemen. Dat is voor een volwaardige plaat natuurlijk veel te kort. Ironisch genoeg is de speelduur ook korter dan de door Tid uitgebrachte ep’s. Als je dan nagaat dat Bom Shiva eigenlijk een soort intro is en Nadir als outro dient, blijven slechts vier echte nummers over. Maar goed; uiteindelijk gaat het om de kwaliteit.

De korte opener Bom Shiva bouwt op tot een donkere, ambient intro, waarin op het laatst nog wat gesproken wordt. Dan volgt Dumhetens Gudinna, een track die als industriële gothic metal van start gaat. De slaggitaren zijn hard, er is een elektronische waas op de achtergrond te horen en daar overheen worden met een fluisterscream weer wat woorden gedrapeerd. Het tempo is laag, maar wat dit nummer zo apart maakt is het clean gezongen refrein, dat op een songfestival niet had misstaan. Dumhetens Gudinna overschrijdt genres en is bovendien een nummer dat aangenaam klinkt.

Het blijkt het startschot te zijn voor een vermenging van alles wat Tid maar voor de voeten komt. Metal, gothic, synth-pop, ambient, industrial etc. Desondanks weet de band er wel een geheel van te smeden; Tid schakelt moeiteloos over van het ene naar het andere subgenre en weeft ze net zo gemakkelijk door elkaar. In Aurora Surrealis wordt industriële metal vermengd met gaze en synth-pop waarbij de donkere screams het vocaal aankleden. Dit nummer lijkt nog het meest terug te grijpen op de eerste ep.

Hét hoogtepunt van Fix Idé is zonder enige twijfel Solens Nya Namn, waarop stevig gitaarwerk wordt afgewisseld met samples van een koor en waarbij de fluisterscreams opnieuw prominent aanwezig zijn. Hemels lekker! Na het uitgesponnen en ingetogen Demimond, wordt de plaat afgesloten met Nadir, dat anderhalve minuut akoestische folk bevat. Het, te korte, nummer doet wat 60’s/70’s aan en geeft een warm gevoel. De natuurgeluiden en een knisperend kampvuur worden door de muziek gevlochten en wanneer die na anderhalve minuut wegvalt, houden de geluiden nog ruim een minuut aan. Het geeft dit album een berustend einde.

Uiteindelijk staat de kwaliteit van dit album als een paal boven water. Het is indrukwekkend om te horen wat voor een progressie Tid heeft gemaakt sinds het debuut. Deze heruitgave is dan ook compleet terecht. Tid is op Fix Idé een band met een geheel eigen identiteit; eentje die de gave heeft om nummers te schrijven die boven genres uitstijgen. Het moge daarmee direct duidelijk zijn dat Fix Idé niet voor iedereen is weggelegd, maar open geesten kunnen hier heel veel plezier aan beleven. Natuurlijk is er puntenaftrek voor de extreem korte speelduur, maar in dit geval geldt: liever minder, maar goede, nummers dan een album met vullers!

Releasedatum: 07-07-2017 | Label: The Sign Records | Facebook

01. Bom Shiva
02. Dumhetens Gudinna