Tid – Bortom Inom (EP)

Op zoek naar een eigen geluid
73/100

Tid is een band uit Zweden die vanaf 2007 twee ep’s en een full-length op haar naam heeft staan. The Sign Records brengt dit materiaal nu opnieuw uit en stelt dit zelfs integraal beschikbaar op haar bandcamp pagina. Tid is moeilijk in een hokje te plaatsen. Metal, gaze-invloeden, ambient, progressief en post-wat-dan-ook is allemaal van toepassing op het oeuvre van de band. In 2007 bracht de band de ep Bortom Inom uit. Dit schijfje bevatte vier nummers met bijna een half uur aan muziek en was destijds het eerste wapenfeit van de band.

Borton Inom start met Synvända dat, met uitzondering van het einde, instrumentaal is. Met repetitief melodieus gitaarwerk en wat synth geluiden wordt een dreigende sfeer neergezet. Daarna komt er black gaze waarin de screams op de voorgrond treden. Het markeert een intrigerend begin van Bortom Inom. Het tweede nummer Kom Himmel, Kom Jord borduurt hierop voort. Het nummer is als black gaze te typeren, waarin de screams een veel prominentere plaats innemen dan bij Synvända. De screams contrasteren wel enorm met de soms wat kabbelende muziek. Het is indrukwekkend en smaakgevoelig, maar wellicht zou afwisseling met cleane zang beter op zijn plaats zijn geweest.

Het derde nummer luistert naar de titel Se en start meteen wat zwaarder. Dit is metal zonder gaze-invloeden, waarbij de synthesizers de accenten leggen. Een lekker uitgesponnen nummer dat ondanks het repetitieve karakter geen moment verveelt.
Afsluiter Västanvind is het langste nummer van Bortom Inom en is een vermenging van de black gaze met de zachte, dromerige passages van Synvända en de pure metal van Se. Het nummer start wat aarzelend, maar met name de bezwerende synths geven de track haar glans. In Västanvind komt al een ruimer pallet aan inspiratie naar voren; onder meer de ambient invloeden waarmee Tid later in hun carrière verder mee zal experimenteren.

Bortom Inom is een vrij eigenzinnige productie, waardoor het lastig is dit aan een soortgelijke band te linken. Toch is het in de discografie van Tid de minst experimentele plaat. Wie van blackgaze houdt geeft deze plaat zeker een kans. Het werkje is zeker niet slecht, maar laat verder ook geen onuitwisbare indruk achter. Daar is de songwriting simpelweg niet goed genoeg voor. Tid is hier duidelijk zoekende naar hun eigen stijl. Niet vreemd natuurlijk voor een debuut en al helemaal niet als je weet dat Tid later in hun carrière simpelweg niet meer in een hokje te plaatsen is. Een aardige plaat waarbij de screams op de soms rustige muziek een smaakgevoelig handelsmerk zijn. Gelukkig zijn er ook langere instrumentale passages en hardere metal stukken. Leuk om eens op te zetten als afwisseling voor je eigen orthodoxe gebeuk of wellicht als afwisseling van de schlagers van je moeder.

Releasedatum: 07-07-2017 | Label: The Sign Records | Facebook

01. Synvända
02. Astro Genocide