Threshold – Legends of The Shires

Geniale plaat!
90/100

Threshold is een van de vaandeldragers van de prog metal. Al sinds 1994 brengt de Britse band albums uit die allemaal uitblinken in kwaliteit, en binnenkort verschijnt het nieuwe album Legends of the Shires via Nuclear Blast Records. Alweer het elfde studioalbum van de band. Bij het bekendmaken van de tourdata in 2016 vertelde de band al dat ze een hoop sterk materiaal op de plank hadden liggen en dat het wel eens een lang album kon worden. Nu is Threshold nooit echt een band geweest die je een kort album voorschotelde: alle albums hebben immers bijna een uur speeltijd. Maar met het nieuwe (dubbel)album krijg je maar liefst 82 minuten aan muziek verpakt in 14 songs. Qua kwantiteit dus in ieder geval al waar voor je geld.

Ten opzichte van het vorige album is er ook sprake van een wijziging in de line-up. Vorig jaar al besloot de band, zoals ze het zelf noemden, een nieuw hoofdstuk te starten en afscheid te nemen van frontman Damian Wilson. Threshold moest daardoor op zoek naar een nieuwe zanger en heeft die gevonden in Glynn Morgan. Een oude bekende dus, daar hij tot 1996 ook reeds onderdeel uitmaakte van de band. Hoewel Wilson een wat meer charismatische stem heeft en ook wat meer emotie in zijn stem weet te leggen, doet Morgan het toch ook meer dan verdienstelijk. Hij heeft een net iets lagere stem en weet door zijn prestaties, na een paar luisterbeurten, Wilson te doen vergeten. Een makkelijke maar dus ook goede zet van Threshold om hem weer voor de troepen te zetten.

Het album is voorzien van een smaakvolle hoes die ontworpen is door de Russische kunstenaar Elena. Het schreeuwt prog en bandlid West zegt dat het hem herinnert aan klassieke prog albums van de 20e eeuw. Oordeelt u vooral zelf. Uiteindelijk gaat het om de muziek. 14 nummers variërend van anderhalve minuut tot bijna twaalf minuten.

Het album opent rustig met het korte The Shire (Part 1). Semi-clean gitaarwerk, piano en pakkende zanglijnen die overtuigend worden gebracht door Morgan. Het nummer eindigt wat abrupt waarna Small Dark Lines uit de boxen knalt. Een van de metal georiënteerde nummers die op het album staat. In het refrein komt Threshold typerend naar voren door de gitaren te verzachten en de synthesizer meer ruimte te geven. Morgan past door zijn wat rauwere geluid misschien wel iets beter in de uptempo nummers dan Wilson had gedaan.

The Legends Of Shires is echter over de volle breedte een net wat rustigere plaat geworden. Naast Small Dark Lines is het magistrale Superior Machine een harder nummer en Snowblind kun je daar ook bij rekenen. Niet geheel ontoevallig ook de drie favorieten van uw recensent. Dat neemt gelukkig niet weg dat andere nummers ook hun hardere momenten hebben. Aan de andere kant staan er nummers op die het vooral bij de prog liefhebbers goed zullen doen. Dat zijn de nummers The Man Who Saw Through Time en Lost In Translation, die beide over de tien minuten klokken. Maar ook Trust The Process zal hen kunnen bekoren. Deze nummers hebben interessante instrumentale stukken, veelal met lekkere solo’s die deze tracks naar een hoger niveau tillen. The Shire (Part 2) is dan weer meer een power ballad waar aanvankelijk piano en akoestische gitaren het voortouw nemen voordat ook de elektrische gitaren hun intrede doen. Het nummer is gezegend met een machtig refrein, lekkere solo’s en heeft in zijn geheel zelfs hitpotentie. Swallowed kan dan weer als ballad gekarakteriseerd worden. Deze afsluitende track, met piano en Hammond, is meer ingetogen en wel erg zoet en krachteloos.

Een eindconclusie opmaken is eigenlijk vrij eenvoudig. Threshold heeft met Legends of the Shires een kwalitatief hoogwaardig album uitgebracht dat ook nog eens veel afwisseling bevat. De speelduur is enorm en geeft ontzettend veel luisterplezier waardoor je de plaat op blijft zetten. De heldere productie en mooie hoes maken dit album helemaal af. Een aanrader!

Releasedatum: 08-09-2017 | Label: Nuclear Blast Records | Facebook

01. The Shire (Part 1)
02. Small Dark Lines