This Gun For Hire – Something a Little More Sinister

Door naar de volgende ronde
70/100

Toegegeven; This Gun For Hire kreeg voornamelijk vanwege diens naam het voordeel van de twijfel, gecombineerd met het feit dat ze zichzelf, onder meer, als een post hardcore band omschrijven. Something a Little More Sinister is hun debuut en ligt, net zoals de naam, lekker in de mond (doordenker, you stop right here). Of het net zo lekker in het gehoor ligt? We mogen niet klagen.

Zo’n twee jaar geleden besloten vijf jongens uit het Canadese Vancouver om samen een band te beginnen, zoals eerder o.a. 3 Inches Of Blood en Strapping Young Lad, allebei afkomstig uit diezelfde stad. Binnen twee jaar met een eerste plaat op de proppen komen; dat hebben we in ieder geval veel minder voortvarend meegemaakt. This Gun For Hire maakt muziek met invloeden vanuit hoofdzakelijk de metalcore en de (post) hardcore, maar de tracks op Something a Little More Sinister kennen zo nu en dan ook een progressieve vibe.

Wat dat betreft is hun debuutalbum er eentje met verschillende gezichten. Vanuit de hardcore punk hangt er een fikse zweem van DIY over het werk heen. Something a Little More Sinister klinkt niet bepaald strak en gelikt, maar creëert op enig moment de wens om ‘TGFH’ in een zweterig zaaltje op te zien treden, te midden van moshpits en een vloer die stinkt naar verschraald bier. Maar een ogenblik later wordt de plaat weer een stuk gevoeliger en lijkt dat kleine stinkende podium juist weer mijlenver weg. In die zin zijn de associaties met Alexisonfire begrijpelijk, maar ook Being As An Ocean dringt zich regelmatig op, hoewel de Amerikanen verhalender en melodieuzer zijn dan de Canadezen.

Opener Infection toont direct de vele mogelijkheden van TGFH; de track start furieus, remt vervolgens af om de clean vocals de ruimte te geven, waarna er weer flink wat olie op het vuur wordt gegooid. Titelsong Something a Little More Sinister bevat nóg meer van dergelijke tempowisselingen, wat het erg dynamisch maakt. Het gehele album kunnen we gerust als ‘erg beweeglijk’ typeren; iedere track heeft een eigen smoel en bevat herkenningspunten die je na een paar keer luisteren moeiteloos terug kunt halen. Alligator Death Roll is tijdens sommige stukken behoorlijk progressief, terwijl Set This Path je af en toe bijna tot tranen toe ontroert. Totdat de heren klaar zijn met dit slappe gezever en hem weer eens flink op zijn staart trappen.

Maar erg bijzonder, dat is TGFH niet. Althans, niet op plaat. Zoals de band zelf aangeeft, hechten ze bijzonder veel waarde aan liveshows; meer dan aan spelen in de opnamestudio. Wat dat betreft is Something a Little More Sinister nog behoorlijk gelukt, maar gaat dit anderen binnen de scene wegblazen? Er zijn inderdaad heel wat kutbands actief, maar het probleem benoemen staat niet gelijk aan hem oplossen; daarvoor is dit werk nog te weinig spraakmakend, hoewel er nog behoorlijk wat venijn in de staart zit, zo toont Barn Burner ons (zie video hierboven).

De mannen hebben in ieder geval nog meer dan genoeg tijd om te sleutelen aan hun sound. We mogen deze plaat wat dat betreft als een zeer behoorlijk startschot beschouwen. This Gun For Hire, jullie zijn door naar de volgende ronde.

Releasedatum: 31-03-2017 | Label: Asher Media | Facebook

01. Infection
02. Something a Little More Sinister