The Universe By Ear – The Universe By Ear

Experimentele rock voor de fijnproever
70/100

The Universe By Ear is een psychedelische rockband uit Zwitserland die in 2015 is opgericht. In 2016 brachten ze hun eerste single Seven Pounds uit, een nummer die je ook weer terug vindt op het splinternieuwe debuutalbum The Universe By Ear.

Sterker nog, het album opent met Seven Pounds, een enorm experimenteel en psychedelisch nummer dat echt voor de fijnproever is. Persoonlijk vind ik het net iets teveel van het goede. De nummers erna zijn gelijk –en gelukkig- van een hele andere orde. Repeat Until Muscle Failure is een stuk meer mainstream. Het is een degelijk nummertje en heeft lekkere catchy riffs. Dead End Town daarentegen is een nummer dat aanvankelijk een lekkere dirty baspartij heeft en daardoor haast een beetje stonerachtig klinkt. Uiteindelijk gaat het nummer langzaam over, voornamelijk dankzij de typische vocalen, in een sound die doet denken aan typische jaren 60, 70 rock. Idaho bouwt hier eigenlijk op voort. Het is een rustige track met veel instrumentale gitaarstukken en af en toe een beetje zang. Make It Look Like An Accident opent haast een beetje grunge-achtig en gaat door in dit geluid. Het refrein van dit nummer is echter nét iets te gelikt. High On The Hynek Scale begint met veel technisch en experimenteel gitaarwerk voordat het eindelijk doorbreekt en eigenlijk ook best catchy blijkt te zijn.

The Universe By Ear is een proggy, muzikaal experiment. Het vocale werk, in combinatie met de riffs, doet vaak denken aan de oude rockbands uit de jaren 60 en 70, en qua psychedelica doet het ook wat denken aan bands als Pink Floyd. Daarnaast zitten er tevens invloeden van- en uitstapjes naar andere rockgenres in. Er staat vooral veel experimenteel gitaarwerk op het album, welke soms de neiging krijgen om te ontsporen wanneer de gitarist in het wilde weg jamt. Hoe technisch sterk de muziek en het muzikantschap ook is, het vraagt wel om een fijnproever dan wel liefhebber van experimentele rockmuziek om het volledig te kunnen waarderen.

Releasedatum: 23-03-2017 | Label: Czar of Revelations | Website

01. Seven Pounds
02. Repeat Until Muscle Failure