The Negative Bias – Lamentation of the Chaos Omega

Een kosmische reis
75/100

The Negative Bias is een nieuwe Oostenrijkse band die we mogen verwelkomen binnen de metalwereld. De groep is opgericht door ene I.F.S. (ex-Alastor), met de hulp van Stefan Traunmüller (Golden Dawn,  Rauhnåcht). The Negative Bias brengt met het debuutalbum Lamentation of the Chaos Omega een fijn staaltje symphonic black metal uit.

De titel van de plaat klinkt al vrij groots en in het persbericht op de website van label ATMF wordt er dan ook met allerlei veelbelovende woorden gestrooid. Zo wordt er gezegd dat de band je zal “transformeren tot de macht van de eeuwigheid, een transcendentale nachtmerrie vanuit de diepste donkere ruimte” (vrij vertaald). Dan zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen, en hoewel het album je niet per se weg weet te blazen, is het zeker een fijne plaat.

Opener The Golden Key to a Pandemonium Kingdom zet al meteen de toon. De track begint met een ambient intro, waarna het doorgaat met grootse, sfeer verrijkende gitaren, zoals het een goed symphonic black metalnummer betaamt. De drums leveren rond het middenstuk lekkere fills en de vocals worden verrijkt met koorzang. De luisteraar wordt in de laatste minuten wel wat verrast, wanneer het nummer plotseling overgaat naar een haast doomy riff die de track ook meteen afsluit. Opvolger Journey into the Defleshed Paradise bouwt voort op wat zijn voorganger neerzette en doet qua sfeer soms denken aan The Satanist van Behemoth.

Vervolgens wordt ons wat ademruimte gegund met de relatief korte track Tormented by Endless Delusions. Of naja, ademruimte.. De track bevat snel en knallend gitaarwerk en blaast je omver, maar dat is ook wel welkom na de langere, sfeervolle tracks die eraan voorafgingen. Échte ademruimte wordt er gegeven met Cryptic Echoes from Beyond Dimensions. De titel van dit nummer geeft al goed weer wat je als luisteraar kunt verwachten. De track is pure ambient en lijkt hiermee een nieuwe fase aan te duiden binnen het album. In de ruim zeven minuten die de song duurt, bouwt de sfeer langzaam op, met zang van een kerkkoor en spoken words.

Helaas is afsluiter And Darkness Should Be the End of Cosmic Faith niet heel memorabel en weet het geen bevredigend einde te geven aan deze kosmische reis. Desalniettemin weet The Negative Bias met Lamentation of the Chaos Omega een sterk debuut af te leveren die je meeneemt op een reis door de ruimte. Sterke symphonic black metal wordt gemengd met evocatieve ambiance. Als dit je aantrekkelijk in de oren klinkt, moet je zeker een ticket halen voor deze reis!

Releasedatum: 01-12-2017 | Label: ATMF | Website

01. The Golden Key to a Pandemonium Kingdom
02. Journey Into the Defleshed Paradise