The Flight Of Sleipnir – Skadi

Roadburn, lezen jullie mee?
83/100

De mannen van The Flight of Sleipnir varen al sinds de formatie van de band in 2007 een geheel eigen en lekker tegendraadse stilistische koers. De bijzondere manier waarop ‘TFoS’ elementen uit doom, stoner en folk met elkaar vermengt vergen misschien enige gewenning – het moet natuurlijk wel je ‘kopje thee’ zijn – maar is onovertroffen. Met sterke albums als Essence of Nine (2011) en V. (2014) zijn onze Amerikaanse vrienden langzaam maar zeker uitgegroeid tot een band die door veel fijnproevers gerespecteerd én gewaardeerd wordt. Liefhebbers van deze complexe soort muziek kunnen hun hart ophalen; in deze eerste maand van 2017 komt de band uit Colorado op de proppen met Skadi, alweer het zesde album van The Flight of Sleipnir.

Op Skadi klinkt de band in eerste instantie precies zoals we dat op voorhand verwachtten; doom, stoner en folk worden gekoppeld aan smaakvolle sfeerelementen die we ook bij (semi-)black metalbands als Agalloch terughoren – of ‘terughoorden’ moeten we tegenwoordig helaas zeggen. Echt vernieuwend is Skadi dan ook niet binnen de discografie van ‘TFoS’, de band vindt echter wel weer nieuwe manieren om hun geluid te verdiepen, waardoor dit album een genot is om naar te luisteren. Akoestische passages met een melancholisch-dromerige vibe en cleane zang (zoals de eerste helft van Earthen Shroud) gaan naadloos over in logge metalstukken met geshriekte vocals en distorted gitaarwerk; vooral Tenebrous Haze en Falcon White zijn goede voorbeelden van dit samenspel van stijlen. Progressie en sfeer staan de hele plaat lang centraal, wat het meeslepende karakter van de trage songs verder versterkt. De productie is misschien een tikkeltje aan de doffe kant, al is dat eigenlijk eerder een voordeel dan een tekortkoming; het versterkt de rokerige stonersfeer van de muziek. En laten we eerlijk zijn: The Flight of Sleipnir moet het nu niet bepaald hebben van hun ronkende in-your-face-riffs. De distorted gitaarklanken zijn echter wel op zeer smakelijke wijze rauw en subtiel tegelijk, waardoor het album stevig klinkt zonder uitgesproken log of hard te zijn.

Skadi is een bijzonder geslaagd en bezwerend geheel dat – ondanks de veelheid aan stijlen en invloeden – erg samenhangend klinkt. De plaat klopt, van de eerste tonen van Awaken tot het wegstervende outro van Voices, als de spreekwoordelijke bus. De muzikale reis blijft 45 minuten lang boeien en intrigeren, waarbij bij vrijwel elke luisterbeurt nieuwe elementen binnen de gelaagde composities opvallen. Complex, meeslepend, traag, artistiek verantwoord en lekker rauw – The Flight of Sleipnir stelt met Skadi wederom geen moment teleur en de band slaagt er wederom in de luisteraar mee te sleuren in een heerlijke melancholische dagdroom. Fans van ouder werk van ‘bandbazen’ David Csicsely en Clayton Cushman kunnen dit album dan ook blind aanschaffen. Vaste live-muzikanten Dave Borrusch (bass) en Justin Siegler (gitaar) zijn trouwens kortgeleden gepromoveerd tot ‘echte’ bandleden, waardoor The Flight of Sleipnir nu voor het eerst op alle fronten meer ‘band’ dan ‘project’ is. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat dit gaat leiden tot meer live-shows – hopelijk ook aan deze kant van de Atlantische Oceaan. Roadburn, lezen jullie mee…?

Releasedatum: 20-01-2017 | Label: Eisenwald Tonschmiede | Website

01. Awaken
02. Tenebrous Haze