The Crawling – Anatomy of Loss

Zwelgen in melancholie
83/100

Leuk, zo’n documentaire waarin de ‘saudade’ uit de Portugese fado belicht wordt, wat staat voor de weemoed en melancholie, waarvan deze muziek doordrongen is. Gelukkig hebben we in onze metalwereld een equivalent daarvan en dat is ongetwijfeld de (death) doom met de wortels in de jaren 90.

The Crawling is een band uit Noord-Ierland die na een ep uitgebracht te hebben in 2015, nu met Anatomy of Loss hun debuutalbum uitbrengt. Met een dergelijke bandnaam, titel en songtitels als An Immaculate Deception en All Our Failings wordt het snel duidelijk dat weemoed, melancholie, verlies en bitterheid de inspiratiebron van dit Noord-Ierse trio is. De teksten zijn overwegend vrij kort en met passages als ‘I am the greatest lie i ever told’ of ‘My dailiy torment of self loathe’ blijken de heren niet over te lopen van het zelfvertrouwen.De muziek is verpakt in zeven stevige nummers die globaal tussen de 5 á 7 minuten klokken en waar het klassieke (death)doom uit de jaren 90 hoogtij viert. The Crawling opereert vooral op mid-tempo gebied en biedt relatief weinig variatie in de muziek. De klanken worden alleen met bas, drums en gitaar gebracht. Er zijn geen (semi)akoestische stukken of delen waar het tempo even wegvalt of juist versnelt. Toch weet de muziek de volle 45 minuten te boeien. Dit heeft alles te maken met de kunde van The Crawling om op een overtuigende wijze nummers te schrijven. Gitarist Andy Clarke schudt eenvoudige maar memorabele riffs uit zijn gitaar. Drummer Gary Beattie en bassist Stuart Rainey zijn hoofdzakelijk volgend aan de gitaarmelodie en houden het sober. Omdat Clarke en Rainey beiden de zang voor hun rekening nemen biedt dat enige variatie. Er wordt echter niet clean gezongen en screams beperken zich tot kort durende accenten zoals in het afsluitende epos Catatonic. Enige variatie biedt verder het nummer All Our Failings, waarbij halverwege een groovy death metal riff zijn intrede doet.

Catatonic is het hoogtepunt van het album doordat dit eigenlijk het enige nummer is waar de bitterheid uit de teksten écht overtuigend doordringt tot de luisteraar. De andere nummers hebben dat minder, maar Anatomy of Loss heeft ook geen uitschieters naar beneden. De conclusie is dan ook dat The Crawling een indrukwekkend debuut heeft gemaakt. Qua stijl zit het ergens tussen October Tide en het oude Katatonia in. Flarden van November Doom komen ook voorbij. Wat meer afwisseling zou een volgend album sterker maken. maar liefhebbers van klassieke (death)doom kunnen nu zonder twijfel al toeslaan. Ook het artwork van iemand die aan de rand van een rots staat maakt het totaalplaatje helemaal af. Topper!

Releasedatum: 07-04-2017 | Label: Grindscene Records | Website

01. An Immaculate Deception
02. Poison Orange