Suicide Forest – Descend Into Despair

One man army suicide black
74/100

Suicide Forest is een Amerikaanse eenmansband die gevormd wordt door ene A. Kruger. Ongetwijfeld een depressieve ziel, aangezien hij zich met Suicide Forest toelegt op het maken van depressieve black metal aangevuld met wat piano in- en outro’tjes.

Misschien is het wel aardig even stil te staan bij de naam Suicide Forest. Dit bos bestaat namelijk echt en ligt in de buurt van de berg Fuji in het midden van Japan. Het bos wordt zo genoemd omdat er opvallend veel zelfmoorden plaatsvinden. Zoveel zelfs dat er bordjes zouden staan met het advies dat het beter is om hulp te vragen dan om zelfmoord te plegen. De beste man achter Suicide Forest lijkt zijn Inspiratie daaruit gehaald te hebben, nog specifieker; uit een roman van Matsumoto waarin twee geliefden zelfmoord plegen in dit bos.

Afijn, terug naar de muziek; Suicide Forest maakt dus usdbm (‘US depressive black metal’) . De band bestaat nog niet zo lang, vanaf 2012, en heeft in die periode twee ep’s uitgebracht. Voor diegenen die dat gemist hebben brengt Folkvangr Records nu de ep’s Emptiness (de eerste 4 tracks) en Indifference uit op één cassettebandje (en digitaal) onder de naam Descend Into Despair. Het album bevat geen bonusmateriaal, maar is wel geremasterd. Verwacht daar echter niet al te veel van, want de productie is nog steeds erg lo-fi. Op zich is dat niet al te storend, met uitzondering van het erg iele drumgeluid dat, met name als er versneld wordt, klinkt alsof er twee pvc-buizen tegen elkaar geslagen worden.

Zowel de ep’s Indifference als Emptiness volgen dezelfde indeling: piano intro, 2 black metal composities van ongeveer 10 minuten en tot slot een piano outro. Het pianowerk is bepaald niet de moeite waard, waarbij A Declaration Of Misantropy ook nog eens uit bijna drie minuten gepiep bestaat waar je oor niet tegen bestand is. Gelukkig bestaat er zoiets als de skipknop…

De ep’s verschenen beiden in 2016 en zijn stilistisch identiek. Het betreft usdbm die zich op een laag tot mid-tempo afspeelt. De black metal is riff-georiënteerd, maar af en toe duiken er ook wat synths op die voor een aangename afwisseling zorgen. Ondanks dat de nummers lang en repetitief zijn, vervelen de tracks niet en dat is een compliment. Er is een goede scream en met momenten weet Suicide Forest ook wel de emotie over te brengen. Teksten gaan uiteraard over de pijn van het bestaan, wanhoop, duisternis en meer van dit soort thema’s.

Suicide Forest brengt met Descend Into Despair best een degelijk stuk usdbm op de markt. Oké, het pianogeneuzel haalt het wat naar beneden. maar met de vier black metal tracks heb je toch zeker veertig minuten vermakelijke lof-fi US depressive black metal. Geen hoogvlieger. maar zeker ook geen laagvlieger. Omdat Indifference recenter is en hoorbaar beter in elkaar steekt, zou een volgende release zo maar eens een schot in de roos kunnen zijn. We wachten vol spanning af.

Releasedatum: 07-07-2017 | Label: Folkvangr Records | Facebook

01. A Declaration Of Misanthropy
02. The Embrace Of Solitude