Stallion – From The Dead

Bring back the sleaze!
80/100

Als je naam ‘hengst’ is, verwacht je toch meteen heerlijk foute, met testosteron overgoten power/heavy metal? Nou, dat is de muziek die Stallion maakt zéker. Foute power met een flinke scheut glam zoals die in de jaren 70 en 80 gemaakt werd. De Duitse band bestaat pas sinds 2013 en brengt met From The Dead nu hun tweede langspeler op de markt. Stallion wordt aangeprezen als ‘één van de meest veelbelovende nieuwe bands uit Duitsland’ – eens zien of ze die lovende woorden waar maken…

From The Dead opent met strakke gitaarriffs die meteen uitnodigen tot het laten wapperen van de haren en de schouders mee te laten bewegen op het ritme. Wanneer zanger Pauly zijn strot opent, horen we een hoge, ietwat krijsende stem die doet denken aan genregenoten als WASP, Crashdïet en Cinderella. De glam sfeer is heel duidelijk aanwezig, dit uit zich ook in de typische gitaarpartijen en zanglijnen inclusief het rebelse thema van de teksten. De songs zijn stuk voor stuk super catchy en ritmisch.

Waiting For A Sign springt eruit door de dansbaarheid en de sterke vocalen. Pauly’s screams en zijn algehele, tikkeltje snerpende stemgeluid passen goed bij de melodieuze gitaarpartijen, de disco-achtige toetsen (overigens ingespeeld door een sessie-muzikant, want de band heeft geen vaste toetsenist) en het catchy karakter van de refreinen.

Eveneens een nummer dat opvalt is titeltrack From The Dead, een vrij standaard heavy/power metalnummer met opzwepende gitaren en ‘marcherende’ drums. Een lekker headbangbaar liedje met stoere achtergrondvocalen en hier en daar wat ‘galopperende’ gitaarriffjes.

Even tegen de draad in gaan doet de band op het toch wel lachwekkende Kill Fascists, een nummer dat een schamele 17 seconden(!) klokt. Boos op de regels, boos op het regime, Stallion is over the top rebels en heerlijk fout, maar weet dat wel met overtuiging en enthousiasme te brengen.

Afsluiter Awaken the Night verdient ook even een puntje van aandacht. Het nummer is wat minder ruig en bouwt veel meer op naar een climax, waarbij een tokkelende akoestische gitaar en rustige passages, die zo in een ballade hadden gekund, niet geschuwd worden. Een oude kerkklok luidt en de duistere sfeer wordt opgebouwd, waarna de bom vervolgens barst en we supersnelle virtuoze gitaarsolo’s, opzwepende drums en hoge gillen horen. Heerlijk! Dat het album niet echt geweldig gemixt is noch erg origineel klinkt, wordt de heren dan ook gelijk vergeven.

Kortom: Stallion is echt een super standaard glam/heavy metalbandje, maar wel ééntje waarbij alle ingrediënten voor een succesformule aanwezig zijn. Alles klopt aan hun muziek en imago (zie die foute pornosnorren!) en het rockt als een tiet, waarbij geen enkel nummer buiten de boot valt. Rebels, sleazy en gewoon lekker raggen; je wordt uitgedaagd mee te bewegen en stil zitten is er dan ook niet bij. Dit smaakt naar meer!

Releasedatum: 30-06-2017 | Label: High Roller Records | Website

01. Underground Society
02. Down and Out