Speedclaw -Iron Speed (EP)

Vermakelijk maar middelmatig
65/100

Speedclaw komt uit de Kroatische industriestad Rijeka. De band werd in 2015 opgericht en bracht een jaar later de ep Iron Speed uit. Dat debuut wordt nu door Shadow Kingdom opnieuw uitgebracht, waarschijnlijk om wat publiciteit te genereren in verband met een nieuwe ep die verderop in dit jaar zijn release kent.

Speedclaw zelf zegt dat ze old school heavy/speed metal maken, die onder meer beïnvloed is door de NWOBHM. Die omschrijving klopt precies!

Op de ep Iron Speed staan zes nummers die in totaal bijna 30 minuten in beslag nemen. Twee songs, Razarac en Gospodar I Tame Zla, zijn in het Kroatisch gezongen, iets wat overigens niet storend is. Een andere track betreft Heavy Metal Maniac, een cover van Exciter. De ep is verder in ieder geval voorzien van een lekkere retro-productie die perfect bij de muziek past.

De muziek zelf zit vrij simpel in elkaar en wordt vaak om een enkele riff heen gebouwd. Melodie staat bij de heren hoog in het vaandel en door beide aspecten ben je al snel in staat om mee te brullen met de muziek. Af en toe komt er een solo voorbij die aan Iron Maiden doet denken. Vocaal wordt er clean, met een rauw randje, gezongen. De stem van zanger Silvo Cosic heeft af en toe wel iets weg van die van Chuck Billy, de frontman van Testament. Zo nu en dan schreeuwt de rest van de band een woordje mee, zoals tijdens de opener Speedclaw.

Bij het beluisteren valt direct het korte nummer Razarac op waar inderdaad onvervalste speed metal ten gehore wordt gebracht. Het is een lekkere energieke track. De rest van het album doet qua niveau een beetje denken aan de band ‘next door’. Wat ze brengen is best lekker om eens te beluisteren, maar échte kwaliteit ontbreekt. Speedclaw blijft wel hangen, maar bij de overige nummers is dat toch een ander verhaal.

Wat verder opvalt is dat de cover Heavy Metal Maniac boven de rest van de ep uitsteekt. Dat is dan ook veelzeggend. Waarschijnlijk is Speedclaw best wel leuk om eens live te zien, onder het genot van wat biertjes, want slecht is het niet. Maar spraakmakend kunnen we het evenmin noemen.

Releasedatum: 30-06-2017 | Label: Shadow Kingdom | Facebook

01. Speedclaw
02. Mistress Of The Night