Space Witch – Arcanum

Stoner doom met twee gezichten
80/100

Met Arcanum brengt het Engelse Space Witch, opgericht in 2007, zijn tweede full-length album uit, na het self-titled debuut uit 2014. Op de album staat een door het heelal en langs planeten zwevende mevrouw; ik weet niet of dit nu een verbeelding van ‘zweefteef’ voor moet stellen, maar met zo’n naam en hoes verwacht je natuurlijk wel wat spacey muziek. Die verwachting wordt ook ingelost; Space Witch maakt namelijk stoner doom, waarin ook wat plaats is gereserveerd voor kosmische synthesizers. Muzikale inspiratie wordt gehaald uit het werk van bands als Sleep en Trouble, maar ook van Dr. Who (kom je erop? Snapt  je ‘m?) en veel andere soortgelijke sci-fi series.

Het eerdergenoemde debuut bevatte twee nummers van ruim dertig (!) minuten. Op Arcanum worden de vier nummers wat behapbaarder gepresenteerd, met per track een speelduur die tussen de zes en zestien minuten ligt. Dat zorgt voor bijna drie kwartier aan aangename muziek.

Cosmonoid trapt het album af en is geheel instrumentaal. Het lange nummer wordt rustig opgebouwd met wat cleane gitaren die een oosterse melodie spelen. Daarna treedt zware stoner doom in, vergezeld door wat spacy synths en een tempo dat naarmate de track vordert aangenaam omhoog sluipt. In het slot volgen nog wat geslaagde samples van een koor. Zo is de opener een heerlijk uitgesponnen song. Later zal blijken dat deze ingrediënten kenmerkend zijn.

Er is afwisseling tussen metal en rock, tussen jammende passages en melodieuze stukken en af en toe worden ook psychedelische elementen verweven in de muziek. Daarnaast valt het op dat er geen snoeiharde of chaotische passages op Arcanum staan.

Battle Hag volgt grotendeels de lijnen van de openingstrack. Dit nummer is ook volledig instrumentaal en zit qua compositie fenomenaal in elkaar. Astro Genocide start vrij aardig maar daarna wordt het iets harder, sneller en zijn er geen synthesizers meer te horen. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar het is duidelijk dat de kwaliteiten van Space Witch niet op dit vlak liggen. Samen met het geschreeuw en de gesproken passages is dit middelmaat troef. Hex Solaris overtuigt in het instrumentale middengedeelte maar opnieuw voegt de zang aan het begin en het einde van de track weinig toe.

Onder aan de streep blijven vooral Cosmonoid en Battle Hag bij. Het zijn sterke, lange tracks, waarin de kwaliteiten van Space Witch optimaal naar voren komen. De hoop is dan ook dat het volgende album geheel instrumentaal is en geen korte nummers zoals Astro Genocide bevat. Als dat zo is, is de opvolger van Arcanum een potentiële topplaat.

Releasedatum: 07-07-2017 | Label: The Sign Records | Facebook

01. Cosmonoid
02. Astro Genocide