Sorcerer – Sirens (EP)

7" vol doom
77/100

Sorcerer is een vijfkoppige band uit Stockholm die epische doom metal maakt. Sorcerer werd in 1988 opgericht en bracht enkele demo’s uit, om vervolgens in 1992 weer geruisloos van het toneel te verdwijnen. In 2010 kwamen de heren weer bij elkaar om nieuwe nummers te schrijven. Dat resulteerde in 2015 in een album én een ep. Nu is er in 2017 een single uit met de naam Sirens. Een bescheiden 7-inch tussendoortje op vinyl, omdat slechts twee nummers geboden worden; tezamen goed voor twaalf minuten aan muziek.

Sirens is een heerlijk marcherend nummer die niet als typische doom valt te kwalificeren. Naast wat epische toetsen vindt er vooral kruisbestuiving met traditionele metal plaats. Het levert een lekkere aanstekelijke mix op, waar invloeden van Solitude Aeturnus, Candlemass maar ook Sinner in terug te horen zijn. Productioneel klinkt het zwaar en log maar ook vol en transparant.

Wie denkt met Disciples of the Dark een soortgelijke track te horen komt wat bedrogen uit. Het wat langere nummer is langzamer en doet vooral aan Solitude Aeturnus denken, overigens zonder dat kwaliteitsniveau te evenaren. Het nummer is trager, minder intens en meer old school doom. Het refrein zit wel érg simpel in elkaar met: ‘They bear the devil’s mark, disciples of the dark’ , maar echt storen doet dat verder niet, doordat het gelukkig niet te vaak wordt herhaald. Na een wat a-typisch einde is ook dit lekker slepende nummer afgelopen.

Fans van doom metal kunnen best een leuke band in huis halen met Sorcerer. Natuurlijk is deze 7″ veel te kort om conclusies uit te trekken, maar het eerder uitgebrachte debuutalbum kon ook al op lovende recensies rekenen. Voor nu smaken de twee tracks naar meer; hopelijk hoeven we niet al te lang te wachten op nieuw materiaal van deze Zweden.

Releasedatum: 08-09-2017 | Label: Metal Blade Records | Facebook

01. Sirens
02. Disciples of the Dark