Smash Into Pieces – Rise And Shine

Mag ik een teiltje?
35/100

Afgezaagde, zoetsappige emo rock en vervelende, clichématige teksten over verdriet, wanhoop en onrecht. Smash Into Pieces heeft het ‘unieke’ vermogen om werkelijk van ieder nummer een dertien-in-een-dozijn liefdesliedje te maken. Op hun derde worp Rise and Shine is dat niet anders. Maak kennis met de eerste draakplaat van dit jaar.

Het vijfkoppige Smash Into Pieces timmert al een aantal jaar aan de weg. Met pakkende refreinen, herkenbare teksten en zo af en toe een stevige riff proberen ze vooral het jonge publiek voor zich te winnen. Zeg maar een soort Nickelback, maar bij ‘SIP’ ligt de nadruk nóg meer op simplistische lyrics waarover de luisteraar niet al te lang na hoeft te denken.

Met Rise and Shine trekken de Zweden deze commerciële lijn door, maar proberen ze hier en daar nog iets nieuws te doen. De poppy opener Turn it Down wordt bijvoorbeeld ondersteund met opzwepende dupstep en galmende toetsen, met hier en daar een stevige riff en scream van de frontman. Helaas resulteert deze geforceerde drang naar vernieuwing vooral in een muzikale puinhoop.

Dit geldt eigenlijk voor het gehele album. Geen enkel nummer knalt er uit of raakt een gevoelige snaar, terwijl ze dát juist proberen te bereiken. Smash Into Pieces bereikt echter het tegenovergestelde: het voelt allemaal zo gemaakt en overgeproduceerd aan dat je tijdens het luisteren echt een teiltje bij de hand moet houden.

Heeft Smash Into Pieces dan helemaal niets te bieden? Nou, voor een band van Zweedse bodem slagen ze er verdomd goed in om zo Amerikaans mogelijk te klinken. We kunnen ons goed voorstellen dat verdrietige, jonge meisjes uit de Verenigde Staten best hun ei kwijt kunnen bij dit album. Het vreselijk opgeblazen maar aanstekelijke Merry Go Round nodigt uit om een lekker potje te janken om die ene jongen die je heeft laten zitten.

Higher begint hoopgevend, met een strakke riff en een lekkere scream, maar verzandt na tien seconden al in dezelfde emo-troep. “If you wanna take it higher, you must set your mind on fire”, zingt de frontman op een wijze alsof het de sterkste lyric is die hij ooit heeft geschreven. In het daaropvolgende Animal wordt het grootse, stevige refrein afgewisseld met opbouwende coupletten, maar ook hier gaat de muziek het ene oor in en het andere oor weer uit.

Zodoende zal Smash Into Pieces met Rise and Shine geen nieuwe fans voor zich winnen. De Zweedse formatie gaat op dezelfde voet verder en lijkt vooral de kwetsbare jeugd voor zich te willen winnen. Mocht je dus zo af en toe trek hebben in ongecompliceerde standaard rock, dan is Smash Into Pieces jouw band. Heb je behoefte aan kwaliteit, dan zit je hier helemaal verkeerd.

Releasedatum: 27-01-2017 | Label: GainMusic | Facebook

01. Turn It Down
02. Let Me Be Your Superhero