Sincarnate – In Nomine Homini

Death metal uit Doomenië
75/100

Het leuke aan reviewen voor Ragherrie is het ontdekken van nieuwe bands die je anders nooit zou zijn tegengekomen. Het beste voorbeeld uit eigen stal is Rival Sons, die wij bespraken vóór hun grote doorbraak. En zo wordt er nog steeds af en toe wat leuks opgestuurd dat we nog niet kennen. Het zorgt voor een interessante uitdaging bij het schrijven, maar ook voor problemen, aangezien je niet heel veel aanknopingspunten hebt voor een pakkende intro. Dan maar direct door naar de muziek.

Sincarnate uit Roemenië is met In Nomine Homini toe aan het tweede album. Volgens de Encyclopedia Metallum bedient de band zich van doom/death metal. Het promoblaadje rept echter over death metal (met doom- en black-invloeden). Meteen wordt met openingstrack Attende Domine duidelijk dat de band zichzelf goed kent én lef heeft: openen met blast beats is niet iets dat in de doom metal vaak gebeurt. De grunts zijn diep en de riffs zwaar, zoals Paradise Lost ooit trachtte te doen. Als smaakmaker wordt de muziek opgeleukt met atmosferische keyboards en koorzang, in kerkelijke stijl. Op Agrat Bat Mahlat is de sfeer grimmiger en meer doom, hoewel de death metal zeker niet wordt vergeten. Het gebruik van koorzang werkt erg goed en is met afstand het favoriete element op deze plaat. De anders zo standaard muziek wordt er gevariëerd en interessant van.

Door de plaat heen zijn agressie en melodie in balans. Echt doom wordt het nooit, hoewel de sfeer op In Nomine Homini aan de betere death/doom van My Dying Bride en Paradise Lost doet denken. Het is dan ook fijn dat er een paar tragere momenten tussen de heftige riffs zijn geplaatst. Zoals de titeltrack en The Grand Inquisitor, inclusief lekker gutturale zang. Op Dies Illa doen de eerste riffs ons even denken aan Cradle Of Filth, totdat de zang inzet. Nee, schrap dat, het doet ons denken aan Cradle Of Filth, zonder de potsierlijke toetsen dan. Maar ook de bekende My Dying Bride-melodie zit erin. Het valt op dat Sincarnate dezelfde elementen vaker laat terugkomen in andere verbindingen, maar toch weten nummers zich niet altijd van elkaar te onderscheiden.

Het is niet dat men met In Nomine Homini de potten en pannen van het genre gaat breken, maar feit is dat de plaat goed valt te luisteren. De nummers zijn wel wat langdradig, en het is best moeilijk om hem in een ruk uit te zitten, maar slecht? Nee hoor. Het subtiele gebruik van keyboards en koren past bij de sfeer en het seculiere karakter van de teksten. De brutere riffs sluiten naadloos aan bij de melodische momenten en de lekker rauwe zang. Het is wel typisch zo’n band die voorlopig in de middenmoot zal blijven rondscharrelen. Daarvoor mist Sincarnate het geheime ingrediënt.

En toch doen fans van doomy en atmosferische death metal er goed aan om dit albums eens te checken.

Releasedatum: 01-04-2017 | Label: Hatework | Facebook

01. Attende Domine