Signs Of The Swarm – The Disfigurement Of Existence

Het audio-equivalent van een sloopbedrijf
87/100

Kijk eens naar de naam die boven dit stukje staat. Hey, dat is één van de namen van Ragherrie’s befaamde core-tweeling?! Ja, ook uw nederige doom/power manusje-van-alles lust wat core op zijn tijd. Vooral deathcore. En zeker sinds de mainstream dagen van dat genre af aan het nemen zijn en bands er voor uit durven te komen dat ze deathcore maken. Maar zoals dat gaat met elk genre dat langer dan 10 jaar bestaat, worden er voelsprieten uitgezet die zich vastzetten in andere genres en zo diversiteit van de soort bevorderen. Zo zijn we aan symfonische deathcore gekomen, djent-deathcore, progressive deathcore, en doom/down-tempo deathcore. En zo is er tegenwoordig ook een resem aan bands dat breakdowns en chugs mengt met slammende death metal en beukende grooves. Slamming deathcore wordt het genoemd, maar slam-death met breakdowns dekt de lading net zo goed. Infant Annihilator is zo’n band. Signs Of The Swarm ook, afkomstig uit Pittsburgh, VS.

In 2016 bracht de band al een album uit getiteld Senseless Order, waarop men weliswaar deathcore maakte, maar met de agressie en techniek van een Dying Fetus en de grooves à la Kraanium en Cytotoxin. Dezelfde lijn zet men voort op The Disfigurement Of Existence. Lompe chugriffs, afgewisseld met tremolostukken en veel melodische en sfeervolle lijnen achter groovende breakdowns, zoals Aversions Crown meent te doen. Het unicum van de band heet CJ McCreery en staat achter de microfoon. De geluiden die deze haast demonische persoon op band heeft geslingerd zijn net zo divers als onmenselijk. Naast zijn typische TAIM-deathcore grunts gaat hij regelmatig de gutturale dieptes in, om vervolgens onmenselijk laag te klinken, waarna we weer een Travis Ryan-achtige krijs krijgen. Dat er in Final Phase vocale bijstand komt van Dickie Allen (Infant Annihilator) maakt het allemaal nog lomper. Spekkie voor het deathcore bekkie, zeker met walgelijk lompe stukken als Cowards Deathbed, dat grooved en beukt. Gelukkig wordt de blastende agressie afgewisseld met de kenmerkende breakdowns, zoals Lifeless Visitors placht te doen. Waarna de heer McCreery een walgelijk keelgeluid maakt en het stucwerk weer van de muren afbrokkelt.

En zo agressief als dit album is, zo onverwacht is het nummer Guided Into Serenity, een instrumentaaltje met melodische inslag, meer leunend op melodische death metal, waar we zelfs cleane gitaar horen! Het maakt het contrast met de rest van het album des te harder. Wordt er echt veel vernieuwd? Niet echt. De riffs zijn vrij typische deathcoreriffs, met chugs en breakdowns galore, en de occasionele melodische leadlijn. De drums zijn technisch groovend, maar niet vooruitstrevend progressief. De vocale variatie is groot gelukkig, maar we horen wel waar de mosterd gehaald wordt. Nee, de aantrekkingskracht zit hem in het totaal van die elementen. De gitaren vormen een percussieve laag om de drums te accentueren en de drums gelden meer als lead-instrument en toonzetting. De grooves van drummer Jimmy Pino zijn heerlijk, hij weet de juiste ritmes op de juiste tijden te spelen, zodat ook snelle riffs een lompe groove kunnen krijgen. Nergens wordt het ondefinieerbaar gebeuk en zelfs de bass is hoorbaar in de mix. Door die ritmische inslag krijgen de vocalen alle tijd om te schitteren over de lijnen, zowel ritmisch als klanksgewijs. En laten we eerlijk zijn, het is gewoon een album dat zo lomp mogelijk wil zijn.

Gelukkig weet de band niet te verstikken in die extremiteit en is er ook ruimte voor melodie en sfeer. Zoals het heerlijk harde Descending Into Despair, dat dreigend eindigt, met hoge gitaarlijnen. The Disfigurement Of Existence is een fikse zit van 47 minuten, maar je aandacht wordt beloond. Het album wordt namelijk allerminst saai naarmate het vordert, integendeel, in Embedded In Fear haalt McCreery even zijn engste stem boven.

Signs Of The Swarm als de nieuwe deathcore helden aanhalen zou iets te ver gaan, maar deze heren hebben zeker alles wat een topper in het genre nodig heeft. Of misschien is het juist wat deathcore nodig heeft. Gewoon agressie, geen commerciële elementen, slechts slammende breakdowns en lompe death metal. Vorig jaar was het Infant Annihilator, dit jaar is het Signs Of The Swarm, eens kijken wat deze trend ons zal brengen.

Releasedatum: 03-11-2017 | Label: Unique Leader Records | Bandcamp

01. Cesspool Of Ignorance
02. The Failed Breed