Siberian – Through Ages of Sleep

Goede ideeën, standaard uitvoering
78/100

Dissonante geluiden, ritmische mokerslagen, net verkeerd afgestelde gitaren. Langzaamaan veranderen de mokerslagen in tribale hypnotiserende ritmes, een onheilspellend begin. Wat staat me nog te wachten? Dat is de vraag die in mijn hoofd opkwam toen ik deze nieuwe plaat, genaamd Through Ages of Sleep, van de band Siberian opzette. Mijn interesse was gewekt, maar eerst een korte achtergrond bij de heren. Siberian is een Zweedse band die niet meteen de voorkeur gaf aan de Scandinavische black metal scene, noch de melodische death metal waar met name Göteborg bekend om staat. Neen, deze 3 heren vonden de Amerikaanse sludge/post-metal scene een stuk interessanter, zonder hun roots uit het oog te verliezen. Als je gaat kijken naar het lijstje bekende sludge/post-metal bands uit Zweden is deze behoorlijk kort. Cult of Luna, en dat is het wel. Dus aan Siberian de nobele taak daar een extra naam aan toe te voegen.Zal dit ze lukken?

Even terug naar het begin, het eerste nummer Ascend begon zeer sterk en onheilspellend. Ik wist niet wat me te wachten stond, maar al gauw veranderde deze spanning in een lichte zucht. Het volgende nummer was namelijk een sludge metal nummer volgens het boekje. Afwisseling tussen snelle riffs en dissonante uitgerekte passages, ondersteund door een typische post-metal stem. Niet slecht, maar ook niet grensverleggend. De daaropvolgende track genaamd Axis Mundi laat daarentegen een heel ander gezicht van de band zien. De typische sludge metal riffs maken halverwege de muur van geluid plaats voor snelle black metal riffs, die overladen worden met hels gekrijs. Zo wordt mijn aandacht weer gepakt. Een fenomeen dat zich eigenlijk het gehele album lang herhaalt: stukken van herkenning en een gevoel van “been there, done that” worden afgewisseld met interessante combinaties van stijlen. Deze mannen laten wel zien dat ze de stijlen die ze willen portretteren goed beheersen. Maar wellicht dat ze er goed aan doen meer aandacht te geven aan de afwisseling en integratie van deze stijlen, dan zich te focussen op de sludge/post-metal kant van hun muziek. In mijn ogen schreeuwt het album namelijk: “Kijk ons een goede pot sludge/post-metal maken!” – en dat is jammer. De wereld heeft genoeg van dit soort bandjes, maar een band die bewust hun Scandinavische roots verwerkt met hun sludge/post-metal aspiraties? Die ken ik nog niet.

Al met al is Through Ages of Sleep verre van een slecht album. De productie is uitzonderlijk sterk. De riffs zijn lekker, maar standaard. En de ideeën die de band oppert zijn interessant. Alleen de uitvoering van hun muzikale hersenkronkels leggen teveel nadruk op sludge/post-metal, terwijl het een mooi geheel kan worden als de mannen er bewust voor kiezen hun roots op een natuurlijke wijze te verwerken in hun muziek.

Releasedatum: 24-02-2017 | Label: The Sign Records | Website

01. Ascend
02. Witness