Shores Of Null – Black Drapes For Tomorrow

Finse meesters uit Italië
75/100

Shores Of Null is een Italiaanse band die met deze Black Drapes For Tomorrow hun tweede album heeft gemaakt. Zo simpel als die introductie is, zo moeilijk blijkt de band te classificeren. Ons opperhoofd labelde de groep als ‘atmospheric/doom’, Metal-Archives rept over ‘melodische death/black metal’, en de band zelf heeft het op Facebook over ‘Blackened Gothic Doom Metal’. We laten de muziek daarom liever voor zichzelf spreken, met als eerste lichtpuntje dat dit tweede album, net als het debuut, via het grote Candlelight Records verschijnt.

Na de intro is de eerste gedachte die tijdens Donau door ons hoofd schalt: “heeft Amorphis weer een nieuw album uitgebracht?” Zó erg lijkt de stem van zanger Davide Straccione op die van Tomi Joutsen; we moesten eerst even googlen of Joutsen niet gewoon meezong op deze track. Het gebruik van gitaarmelodieën en atmosfeer lijkt ook heel erg op werk van de Finnen. Maar Shores Of Null gaat gelukkig wel wat verder dan een veredeld eerbetoon, door wat meer doom en black te verwerken. De doom zit heel erg in Tide Against Us, en de black komt af en toe naar voren op House Of Sleep Cries, hoewel daar ook een Vintersorg-achtige touch in de zang lijkt te zitten. Op de titeltrack wordt dan weer een blik melodische doom opengetrokken, compleet met statige spreekstem. Het black metal-element wordt verder een beetje onder het tapijt geschoven, maar de melodische doom/death blijft voortduren.

Black Drapes For Tomorrow is melancholisch, en weet een zeer Fins geluid neer te zetten. Bij vlagen doet het ook denken aan Insomnium, zoals op Carry On, My Tiny Hope. Daarin schuilt de kracht én zwakte van de band. Wat ze doen, is ontegenzeggelijk goed in elkaar gezet, maar een meer eigen gezicht zou de mannen goed doen. Nu denken we toch snel aan aangelengde versies van eerdergenoemde bands, terwijl er voor de fijnproever toch echt veel lekkers te halen is. Er valt, naast te treuren, ook veel te headbangen, en snel en traag worden daarnaast mooi afgewisseld.

Black Drapes For Tomorrow is een puik werkje, maar lijdt nog te veel aan het imitatie-syndroom. Amorphis en Insomnium worden perfect geëmuleerd, maar daardoor mist het een eigen identiteit. Als er nummers van hen voorbij zouden komen in een Amorphis-playlist zou niemand raar opkijken. Ons advies aan de band: maak jullie eigen cocktail! De afwisseling in de melodische doom zit er al in, trek dat verder door, dan kunnen we van een volgende plaat écht genieten!

Releasedatum: 14-04-2017 | Label: Candlelight Records/Spinefarm Records | Facebook

01. Tributary Waters
02. Donau