Shaman’s Harvest – Red Hands Black Deeds

Lekker rockalbum
82/100

Shaman’s Harvest is een alternatieve rockband uit Amerika. De band is in 1996 in Missouri opgericht en brengt sinds 1999 albums uit. Met Red Hands Black Deeds brengen de heren hun vijfde studio album uit en dat is drie jaar na hun laatste release Smokin Hearts and Broken Guns. In de tussentijd is de lead gitarist vervangen door Derrick Shipp en is Adam Zamenek toegetreden als nieuwe drummer. Gelukkig is zanger Nathan Hunt wel nog present. Hij had keelkanker maar is daar gelukkig geheel van hersteld. Shaman’s Harvest tourt samen met Nickelback en dat is geen toeval: Nickelback is een prima referentie als je wilt weten hoe de muziek van Shaman’s Harvest klinkt.

Op Red Hands Black Deeds staan twaalf nummers die je ongeveer 45 minuten zoet houden. Of zuur. Dat is maar net wat je van deze muziek vindt natuurlijk. Afgetrapt wordt met het korte titelnummer dat als prelude wordt gepresenteerd. Het rustige nummer is een prima opbouw voor de eerste echte nummer Broken Ones. De gitaren komen er direct lekker in. Er is veel melodie en het nummer doet qua stijl een beetje aan post grunge denken. Frontman Nathan Hunt heeft een aangename stem die prima bij deze alternatieve rockmuziek past. De muziek doet erg veel aan Nickelback denken en dat is wat mij betreft in dit geval een compliment. Naast Broken Ones zijn ook The Devil In Our Wake en So Long stevig en meer riff-georiënteerd. De laatste twee nummers schurken waarschijnlijk het dichtst tegen grunge metal aan. Off The Tracks heeft een lekker stevig uptempo refrein en kenmerkt zich verder door wat southern/country invloeden.

A Longer View, Long Way Home en Tusk and Bone zijn de wat rustigere nummers op het album. In A Longer View klinken wat pianoklanken door maar dit nummer weet, overigens zonder dat het storend wordt, minder te overtuigen. Long Way Home start semi-akoestisch en heeft de nodige bluesinvloeden. Het ontpopt zich tot een heerlijk laidback nummer waar gedachten makkelijk op wegzweven. Een hoogtepunt van het album. Ster van het album is wat ondergetekende betreft het nummer Tusk and Bone. Hier komt alles wat Shaman’s Harvest groot maakt naar voren. De songwriting is van hoog niveau, vocaal is het gevoelig en charismatisch, het refrein leent zich bij uitstek om mee te zingen en het bevat een heerlijke solo aan het einde.

De productie is wederom verzorgd door Keith Armstrong (o.a. betrokken bij Deftones, Green Day etc.) en deze man heeft goed werk geleverd. De rustigere stukken klinken ingetogen en de rock klinkt stevig zodat er een aangename dynamiek is. Het geheel is gelukkig ook niet te clean en te transparant afgewerkt. Uiteraard klinkt alles wel heeeel erg Amerikaans.

Afsluiter Scavengers brengt ons een soort ingetogen outro waarbij de zang op de achtergrond hoorbaar is. Zo eindigt de muziek zoals deze begon en is het tijd om de balans op te maken. Nee dit is geen metal en nee de orginaliteitsprijs zal Shaman’s Harvest ook zeker niet winnen. Maar als je van alternatieve rock houdt dan is Red Hands Black Deeds zeker een aanrader. De nummers zitten sterk in elkaar waarbij Shaman’s Harvest de gave heeft om met name in de refreinen te excelleren. Frontman Hunt heeft een veelzijdige stem en overtuigt op alle fronten. Veelzijdig is het album ook met de hard-zacht afwisseling en de gedoseerde invloeden vanuit blues, country en bluegrass. Een lekkere plaat. Niets meer maar vooral niets minder.

Releasedatum: 21-07-2017 | Label: Mascot Label Group | Website

01. Red Hands Black Deeds (Prelude)
02. Broken Ones