Shade Empire – Poetry Of The III-Minded

Goed, maar niet pakkend!
78/100

Shade Empire is terug! Vier jaar na het goed ontvangen Omega Arcane ligt nu Poetry Of The Ill-Minded in de schappen. Dat is vooral goed nieuw voor liefhebbers van melodic black metal die hun muziek het liefst met een flinke portie orkestratie geserveerd krijgen. Op Poetry Of The Ill-Minded krijg je zeven nummers die je drie kwartier muziek opleveren; een half uurtje korter dan voorganger Arcane Omega.

Het album start met het, in eerste instantie, ingetogen Lecter (Welcome), een track die met zorg wordt opgebouwd tot heerlijke melo-black. Wat volgt is een mooie vocale wisselwerking tussen screams en cleane zang, terwijl er ook stevige gitaren te horen zijn. De orkestraties worden door de muziek verweven maar overheersen niet. Het is een lekker nummer, welke geïnspireerd lijkt door het album Projector van Dark Tranquillity. Lecter (Welcome) blijkt echter niet representatief voor het album.

De twee kortste nummers, Wanderer en Drawn To Water, volgen direct na de eerste track. Allebei zijn ze wat pittiger dan de opener, maar de orkestraties zorgen ook hier voor wat verzachtende omstandigheden. Gaandeweg het album blijk dat Shade Empire, qua songwriting, opnieuw goede nummers weet neer te zetten. Ook het langste nummer Anti-Life Matter, dat eerder al als single verscheen, zit qua compositie overtuigend in elkaar. Dit nummer is wel wat meer ingetogen.

Op momenten, zoals in Thy Scent, Map Of Scars en Drawn To Water, laat Shade Empire horen ook echte agressie te kunnen leveren. Het is een verademing om, tussen de orkestraties door, te horen dat het zestal ook in staat is om het gaspedaal flink in te trappen. Op de genoemde nummers klinken de synthesizers af en toe meer in dienst van de muziek. Dat is productioneel ook een beetje het manco van deze plaat. De orkestraties zijn te ruim aanwezig en worden door de brave, transparante productie op de voorgrond gezet. Daar waar de orkestraties parallel lopen met de gitaarlijnen hebben ze de neiging om het gitaargeluid weg te drukken waardoor de muziek niet zo agressief klinkt als je zou willen horen. Gelukkig is dat geen probleem voor sommige metalfans. Ook fans van bijvoorbeeld Dimmu Borgir zullen deze schijf wel kunnen waarderen. Voor anderen zal de muziek te zoetsappig klinken.

In sommige nummers wordt de melodic black metal opgesierd met een saxofoon. Dat voegt in Wanderer helemaal niets toe. Sterker nog: het is een stoorzender, waarbij er gelukkig sprake is van slechts een korte passage. Op Thy Scent is het iets minder schreeuwerig, maar bij de berustende afsluiter Treasure (In Liquid Dreams Of Mirror Universe) blijkt de band toch in staat te zijn om de saxofoon op een organische manier door de muziek te weven.

Poetry Of The Ill-Minded is eigenlijk een sterk album, maar de productie en de te rijke orkestraties maken dit niet voor iedereen weggelegd. Als je Shade Empire kent van het voorlaatste album Zero Nexus (of vroeger), dan is het goed om deze plaat eens een luisterbeurt te geven. Hoewel we kunnen stellen dat Shade Empire zich verder ontwikkelt qua sound en songwriting, geldt voor ondergetekende; een goed album, maar niet pakkend.

Releasedatum: 30-06-2017 | Label: Spinefarm Records/Candlelight Records | Facebook

01. Lecter (Welcome)
02. Wanderer