Serenity – Lionheart

Historisch symfonisch
83/100

Het Oostenrijkse collectief Serenity gaat hard. Zeker het in 2011 verschenen Death & Legacy (de tweede of derde review voor deze site van ondergetekende) is de ster van de band rap gestegen, en ondanks wat persoonlijke tegenslagen (het vertrek van langgedienden Mario Hirzinger en Thomas Buchberger) bleef het succes aanhouden. In ons land is dat vooral te danken aan de innige vriendschap met Delain, wiens Charlotte Wessels ook gastzang deed voor Serenity. Maar het is meer dan meeliften op andermans succes, want War Of Ages en Codex Atlanticus zijn extreem sterke power metalplaten, met een eigen geluid, gedragen door bombastische orkestratie en een tintje prog. De focus op historische figuren en geschiedenis is ook een klein unicum, en geeft Serenity een romantisch tintje. Lionheart is worp nummer zes en gaat verder waar Codex Atlanticus ophield.

Ook Lionheart volgt een historisch figuur, namelijk Richard ‘Leeuwenhart’ I van Engeland, die vocht in de Derde Kruistocht, oorlog voerde tegen de Arabische generaal Saladin, en zijn broer Jan Zonder Land (Jan Zonder Land van Groot-Brittannië, de slechte leeuw in Disney’s Robin Hood, ja, die). Niet dat dat concept essentieel is voor het album, maar het helpt wel met het begrijpen van de teksten.

Laat het duidelijk zijn dat Serenity meteen een ijzersterk visitekaartje afgeeft. Dít is hoe een power metalplaat dient te beginnen! Bombastisch intro, dan aan het begin van United even terugvallen voor een snelle opbouw met hits en een geweldige melodie, om vervolgens uit te barsten in een gigantisch crescendo met rollende bassdrums, verschrikkelijk pakkende riffs en knallende orkestratie, zonder de metal ondergeschikt te laten worden. Perfect begin, met een heerlijke track, want United is meteen een hit. Sterk refrein, veel dynamiek en een bridge met lekker cliché woohoo-gezang, zoals het goed werkt. United is zo goed, dat het daaropvolgende Lionheart wat zwakker klinkt, hoewel het buiten de plaat om, als single, gewoon een typische Serenity-track is waar de band gewoon doet waar ze goed in is: catchy muziek maken.

De lijn die met de eerste nummers wordt ingezet, zet men gestaag door. Dat leidt tot (voor Serenity begrippen) rechtlijnige nummers, maar wel met lekker pakkende refreinen. In nummers als Rising High en Stand And Fight horen we de melodische aanpak van Sabaton en Powerwolf terug. Maar met Eternal Victory weet de band ook wat folky invloeden te verpakken in het kenmerkende jasje van Serenity en dat levert een erg prettig nummer op, met bombastische orkestratie. Op The Fortress (of Blood And Sand) zitten Arabische invloeden. De enige smet op de tracklist is de saaie ballad Heaven, zelfs de aanwezigheid van vrouwenzang kan dat niet beter maken. Serenity is nooit goed geweest in ballads en het is wel vaker de zwakste schakel. Waarom elk album er eentje heeft is een raadsel. Ook My Fantasy is wat zwakker, maar als afsluiter is The Final Crusade weer erg prettig. We horen zelfs grunts, een unicum!

Zo doeltreffend als de naam van de plaat, zo traditioneel is de muziek. Dat is niet erg, hoewel het wat voorspelbaarder en makkelijker is dan we gewend zijn. Daarentegen past het bij de teksten over ridders, koningen en oorlog, en veel power metalbands zijn daar veel bekender mee geworden. Lionheart kan gewoon aanschuiven in de discografie en wie Codex Atlanticus goed te pruimen vond gaat hier ook de vruchten van plukken. Laten we eerlijk zijn dat War Of Ages torenhoog uittorent boven deze plaat, maar dat neemt niet weg dat dit gewoon lekkere power metal is, absoluut niet van middelbaar niveau, maar dit is niet de top van hun kunnen. Gelukkig is 2017 een redelijk matig jaar voor power metal, en vanuit dat opzicht is dit gewoon een toppertje.

Releasedatum: 27-10-2017 | Label: Napalm Records | Website

01. Deus Lo Vult
02. United