SepticFlesh – Codex Omega

Bombastische perfectie
92/100

Codex Omega is alweer de tiende studioplaat van het Griekse SepticFlesh, dat eigenlijk geen introductie meer nodig heeft. De drum-georiënteerde symfonische death metal van het viertal is sinds het enorme succes van The Great Mass (2011) al enige jaren door de speakers van menig metalhead te horen. En niet onterecht, ook bij Ragherrie waren wij erg positief over dit album, evenals de snoeiharde opvolger Titan uit 2014. Beide platen scoorden hoger dan 90, wat vanzelfsprekend nu ook hoge verwachtingen schept voor Codex Omega.

Opener Dantes Inferno, gebaseerd op het welbekende 14e-eeuwse epos, zet de lijn van The Great Mass voort. De satanische thematiek is er nog steeds, evenals het orkestrale element, maar dit keer worden de duivelsgroeten vertaald naar een duister vioolintro, waarbij de onheilspellende, snerpende tonen een perfecte inleiding verzorgen voor een bombastisch nieuw hoofdstuk.

De zware drums en bombastische orkestraties zijn zoals altijd ruimschoots op de voorgrond aanwezig en kenmerken het zo typerende SepticFlesh geluid. Deze plaat is dan ook niets vernieuwends, maar waarom zou je een succesformule veranderen? Het enige dat veranderd is, is de toevoeging van drummer Kerim ‘Krimh’ Lechner (nouja, sinds 2014 al). Dat bleek echter een goede zet, want de razendsnelle double bass drums weet hij live moeiteloos vol te houden en ook op dit album komt zijn ritmische talent perfect tot zijn recht.

Eén van de hoogtepunten van dit nieuwe verhaal en persoonlijk favoriet is het super bombastische, bijna filmische Portrait, een loodzwaar nummer met klassieke strijkers, blazers en zeer epische orkestraties. De kracht van de track zit ‘m vooral in de combinatie van de klassieke vrouwelijke sopraanzang en het oriëntaalse deuntje dat de track op subtiele wijze aan elkaar weet te weven. Heerlijk!

Het album volgt over de gehele lijn meer de stijl van The Great Mass dan Titan. Laatstgenoemd werk was nog een tandje harder en er waren weinig tot geen clean vocalen te horen. Ditmaal is er echter juist veel ruimte voor die clean vocalen, uitgevoerd door gitarist en songwriter Sotiris Vayenas. Door deze afwisseling weet Codex Omega zowel catchy als hard en lomp te klinken.

Natuurlijk zijn ook de growls niet weg te denken, want SepticFlesh is in de eerste plaats vooral lomp en hard. Bassist en beroepsbruller Spiros Antoniou beschikt over een zeer lage, zware stem, wat prachtig samengaat met de ultrahoge koorzang die we zo nu en dan te horen krijgen. Op tracks als Our Church en Enemy komen zijn grunts het beste uit de verf, doordat het zo krachtig samen klinkt met de horrorsounds, trompetten en violen. Het enige minpunt aan deze plaat? Hij is veel te kort!

De perfect afgemixte plaat is blind aan te schaffen voor fans van symfonische death metal in de stijl van Fleshgod Apocalypse en Rotting Christ. Maar natuurlijk ook voor liefhebbers van het recente werk van de band. Codex Omega is van begin tot eind een boeiende plaat, die nergens aan kracht of snelheid inboet en hierdoor ook zéker weer boven de 90 scoort. Een absolute musthave!

Releasedatum: 01-09-2017 | Label: Season of Mist | Website

01. Dantes Inferno
02. Third Testament