Seether – Poison The Parish

Gepeperde alternatieve rock
84/100

Het Zuid-Afrikaanse Seether is inmiddels een bekende alternatieve rock/post-grunge-speler. Met zeven albums op zak (waarvan één onder de oude bandnaam Saron Gas) en talloze tours en festivaloptredens over de hele wereld, is de tijd aangebroken voor album nummer acht. Poison The Parish is de titel van deze nieuwe plaat die (voor Seether-begrippen) behoorlijk rechttoe-rechtaan uit de hoek komt. Die ‘less is more’-aanpak werkt overigens opvallend goed.

Poison The Parish is net wat minder radiovriendelijk dan voorgangers als Isolate & Medicate uit 2014. De nadruk ligt meer op de muzikale ‘rockkern’ van de band (harde gitaren, drums en zang) wat zorgt voor een pittiger en iets ‘kaler’ resultaat. Volgens frontman Shaun Morgan is deze aanpak bewust, en een reactie van de alternative rockband op wat tegenwoordig allemaal het label ‘alternatief’ krijgt opgeplakt. Dingen als Lorde en Imagine Dragons horen volgens de zanger niet in die categorie thuis – dat zijn we met hem eens – en de band wenst zich niet door platenlabels in een bepaalde hoek te laten dirigeren. Seether laat daarom op lekker tegendraadse wijze horen wat ‘alternatieve’ rockmuziek wel is en hoe het hoort te klinken. Morgan nam deze keer ook veel van de randzaken voor zijn rekening; hij produceerde de plaat en Poison The Parish verschijnt op zijn label Canine Riot Records, in Europa geschiedt dat overigens in samenwerking met Spinefarm Records.

We kunnen dus gerust stellen dat Morgan er – bovenstaande beweegredenen indachtig – alles aan heeft gedaan om het geluid van zijn band precies zo te krijgen dat dit album zijn statement kracht bijzet. Die missie is (wat ons betreft) geslaagd. Over de hele linie is Poison The Parish misschien iets minder catchy dan veel van het oudere werk van de groep, toch blijven songs als single Let You Down moeiteloos hangen. De nummers zijn nog altijd van een kilometer afstand herkenbaar als werk van Seether en af en toe is de waardering van Morgan en consorten voor Nirvana te horen, precies zoals we dat gewend zijn van ouder plaatwerk van de Zuid-Afrikanen. Hoewel de plaat met het rustige Sell My Soul en het dromerige Against The Wall nog altijd een paar obligate (semi)ballads bevat, doen harde momenten en prikkelende knallers als Nothing Left de balans doorslaan: Seether klonk zelden eerder zo gepeperd.

Poison The Parish is echter vooral een lekker rockalbum met een hoge replay-waarde. De plaat maakt ons bovendien erg nieuwsgierig hoe de nieuwe songs het live gaan doen; concerten van Seether zijn doorgaans erg vermakelijk en met Poison The Parish heeft Seether weer wat extra munitie aan hun toch al goedgevulde muzikale arsenaal toe weten te voegen. Lekker!

Releasedatum: 12-05-2017 | Label: Canine Riot Records/Spinefarm Records | Website

01. Stoke The Fire
02. Betray And Degrade