Satyricon – Deep Calleth Upon Deep

Nieuw hoofdstuk in de bandgeschiedenis
82/100

Satyricon is een naam die zowat iedere metalhead wel kent, zelfs wanneer je geen black metal-adept bent. Vanaf 1992 brengt de band muziek uit en dus is het, wat dat betreft, een 25-jarig jubileum. De heren Satyr en Frost zullen vast gedacht hebben dat dit een mooi moment is om een nieuwe schijf te presenteren. Voor de fans wordt het ook wel weer eens tijd, aangezien het vorige album Satyricon inmiddels ook alweer vier jaar oud is.

Satyricon is een band die zich gaandeweg is gaan evolueren. In het begin speelden de Noren vrij orthodoxe black metal, met succes. Vooral Nemesis Divina kan als één van de hoogtepunten van de black metal in de jaren 90 worden beschouwd. Later werd de tomeloze agressie ingeruild voor een sound waarin de melodie een veel prominentere plaats kreeg. Ook werd er geflirt met punk en black ’n roll-invloeden.

En nu is er met Deep Calleth Upon Deep een nieuw hoofdstuk aangebroken, waarbij andermaal, het zij met mate, wat nieuwe klanken de revue passeren. De band heeft drie jaar gewerkt aan het schrijven van het nieuwe album, dat begin 2017 in Oslo is opgenomen, waarbij is samengewerkt met Mark Fraser die de band ook al van dienst was met Now Diabolical.

Midnight Serpent opent in ieder geval vertrouwd met melodieuze black. Dit nummer had zo op Now Diabolical kunnen staan. De stem van Satyr is zoals we die kennen en de riffs rollen goed en klinken zwaar en fel. Toch is er ook een verschil te horen; het nummer lijkt een tempo lager gespeeld te worden en naarmate het nummer vordert mis je lekkere hooks. Hierdoor hoor je al met al een toch behoorlijk vlak en simpel nummer. Dit ondanks het aardige begin en een aangenaam einde van de track.

Nee, dan liever Dissonant, dat begint met wat saxofoonfuzz en een slepend gedeelte, voordat het nummer in een hogere versnelling schiet. Het nummer is, ondanks zijn vrij korte lengte, wat complex maar rockt toch van alle kanten zoals je dat van Satyricon mag verwachten. Lekker!

The Ghost of Rome is een fantastische song, waarop de snelheid toeneemt en waar de licht progressieve toetsen niet ten koste gaan van de pakkende riffs. The Ghost Of Rome kent aangenaam dynamisch gitaarwerk, waarbij men in het refrein veel zwaarder uit de hoek komt. Ook zijn in dit nummer klassieke backing vocals te horen, die schijnbaar willekeurig opduiken, maar na meerdere luisterbeurten toch gericht in het nummer zijn geplaatst. Overigens bevat ook het titelnummer Deep Calleth Upon Deep klassieke vocalen en een wat conservatievere opbouw. Tel daar de heerlijke riffs bij op en het nummer kan direct als een hoogtepunt van het album worden bestempeld.

Blood Cracks Open The Ground laat Satyricon weer van een andere kant horen. Het nummer bevat veel breaks en heeft ook licht progressieve toetsen, terwijl Black Wings And Withering Gloom wat van de oudere tijden doet herleven en er ook enige epiek valt te ontdekken. To Your Brethren In The Dark klinkt dan weer langzamer en meer berustend en is rond een repetitieve riff opgebouwd.

Zo kunnen we rustig stellen dat Deep Calleth Upon Deep een gevarieerd album is geworden, die eerder werk Satyricon en In The Age of Nero kwalitatief ruimschoots achter zich laat. Satyricon speelt wat meer met progressievere toetsen en complexere structuren, waardoor de muziek wat meer luisterbeurten nodig heeft om tot zijn recht te komen. Ook wordt zeer gedoseerd een viool, klassieke stem of synth ingezet. Al deze subtiele elementen maken de black metal gevarieerder én sterker. Maar fans die Satyricon al jarenlang liefhebben hoeven niet te vrezen: de muziek drijft nog steeds op de ongewijzigde screams en riffs.

Het valt de Noorse duo te prijzen dat ze niet willen stilstaan en nieuw paden willen betreden. Niet iedereen zal blij zijn met de ingeslagen weg, maar het staat vast dat de band energiek, verfrissend en vol inspiratie overkomt. Satyr en Frost hebben de weg naar boven weer gevonden en wie Deep Calleth Upon Deep de tijd geeft haalt hiermee een puike schijf in huis.

Releasedatum: 22-09-2017 | Label: Napalm Records | Website

01. Midnight Serpent
02. Blood Cracks Open The Ground