Saille – Gnosis

Boeiend en kernachtig vierde album
89/100

Saille is terug! Na Irreversible Decay (2011), Ritu (2013) en Eldritch (2014) is Gnosis alweer het vierde album van de Belgische melodic/symphonic black metalband. Ook nu stellen de mannen niet teleur en fans van het oudere werk kunnen deze nieuwe release met een gerust hart aan hun platencollectie toevoegen.

Gnosis is duister, wars van nodeloze tierelantijnen en daardoor bijzonder kernachtig. De symfonische elementen zijn nog steeds aanwezig, ondanks het feit dat toetsenist (en bandlid van het eerste uur) Dries Gaerdelen geen deel meer uitmaakt van Saille. Het is overigens niet de enige personele wijziging ten opzichte van voorganger Eldritch; met Colin Boone is er het afgelopen jaar een nieuwe gitarist bijgekomen, en Gnosis is ook de eerste plaat waarop bassist Kristof Van Iseghem zijn opwachting maakt – hij kwam net na het vorige album bij de band.

Gnosis (Grieks voor ‘kennis’ of ‘inzicht’) is een conceptalbum dat – nogal kort door de bocht – draait om de zoektocht naar absolute kennis en de mogelijk desastreuze gevolgen die daaraan verbonden zijn. Luciferische en prometheïsche legenden – maar bijvoorbeeld ook de Thelema van Aleister Crowley – komen daarbij aan bod en het is een echte aanrader je verder te verdiepen in de achtergronden van dit album als je dergelijke zaken interessant vindt. De lyrics zijn ook deze keer weer bijzonder goed uitgewerkt, zoals we dat inmiddels van zanger en tekstschrijver Dennie Grondelaers gewend zijn, en sluiten bovendien perfect aan bij de dreigende en mysterieuze vibe van de muziek.

Direct vanaf de eerste momenten van openingsnummer Benei ha’Elohim zit het sfeertje er al goed in. De individuele songs zijn strak, bij vlagen lekker opgefokt, to the point en toch melodieus. In hoog tempo raast de symfonische black metal voorbij, met af en toe een kort rustmoment dat steevast wordt aangegrepen om wat extra nuance in de vibe van het album aan te brengen. Dit culmineert uiteindelijk in het meeslepende en bijna catchy tweede deel van Before The Crawling Chaos – één van onze favoriete songs van het album. Saille heeft het lekkerste hapje voor het laatst bewaard. Het veredelde epische interludium Magnum Opus is op zichzelf de moeite waard en wordt gaandeweg steeds zwaarder voordat de song naadloos overloopt in afsluitende 1904: Era Vulgaris. De titel van dit nummer refereert aan de Thelemische kalender van Crowley, die begint in 1904, en de song is heerlijk scherp en ondertussen bijzonder pakkend. Een meer dan waardige afsluiter!

Met Gnosis leveren de heren van Saille weer ‘gewoon’ een prima album af. De plaat is kernachtig maar de muziek heeft véél meer om het lijf dan de eerste de beste pot simpel beukwerk. De composities zijn gelaagd, met enorm veel oog (of beter gezegd: oor) voor detail en nuance. Teksten en muziek gaan daarbij hand in hand; het concept van de plaat is bijzonder goed uitgewerkt en sluit perfect aan bij de bezwerende en duistere tonen. Toch heeft het album flink wat pit en ligt het gemiddelde tempo hoog, waardoor Gnosis een bijzonder boeiende én lekker intense luisterervaring wordt.

Releasedatum: 17-03-2017 | Label: code666 | Website

01. Benei ha’Elohim
02. Pandaemonium Gathers