Royal Thunder – Wick

Karakteristiek, emotioneel en overweldigend
85/100

Royal Thunders Wick is alweer de derde langspeelplaat van de band. Ikzelf leerde ze kennen met hun eerste album CVI. Ik kan me nog goed herinneren hoe erg ik onder de indruk was van de stem van mevrouw Parsons. Ze klonk als Janis Joplin die ineens in een hard rock/stoner rock band moest zingen. Dit trok de aandacht van menig recensent en muziekcriticus, want een echt intense, bijzondere vrouwenstem in de wereld der rock was er al een tijdje niet geweest. Dit zorgde natuurlijk voor hoge verwachtingen en ze konden dat waarmaken op het vorige album Crooked Doors. Met Wicks laat de band nogmaals zien hoe bijzonder hun combinatie van stem en sound is in de huidige muziekwereld.

De plaat begint met een voortstuwende gitaarpartij van gitarist en daarnaast man van Parsons, Josh Weaver, gedragen door de zwoele doch intense zang van de frontvrouw. Dit soort nummers vormen de hoeksteen van de band, wat eigenlijk voelt als een soort thuiskomen. Nou is het niet zo dat het hele album is gevuld met stuwende, zwoele, intense nummers; er wordt genoeg afgewisseld tussen hard en zacht. Zo is het nummer The Sinking Chair van een heel ander kaliber. Er wordt plaatsgemaakt voor snelle riffs en duizelingwekkende fills. Parsons krijst haat, nijd en duidelijk voelbare pijn, terwijl de song zelf een duidelijke 70’s groove à la Led Zeppelin draagt. Al snel maakt deze furie plaats voor een gevoelig hoogtepunt met Plans. De vergelijking met Janis Joplin is hier het meest op zijn plaats; dit nummer zou dan ook niet misstaan op een cd van wijle deze artieste. Niet het minste compliment om te geven.

Wicks neemt hier en daar zeer interessante wendingen, met psychedelische gitaarpartijen en onderaardse baslijnen. Al dit goeds wordt ondersteund door zeer karakteristiek vocaal geweld, wat het geheel, in samenwerking met een enorm lekkere productie die het idee van de sound goed ondersteunt, zeer smakelijk maakt. Vooral de nummers WICK, The Well en de afsluiter We Never Fell Asleep laten goed zien hoeveel lagen aan uitmuntende productie er worden gebruikt.

Met Wick vervolgt de band zijn reis, op een pad met een duidelijk herkenbare ontwikkeling, richting een meer heavy psychedelic rock sound. Iets wat al eerder ten gehore werd gebracht, maar op deze plaat pas écht uitmuntend uit de verf komt. Fans van het eerste uur zullen deze ontwikkeling bijzonder kunnen waarderen, maar dit is en blijft een stijl waar je van moet houden. Menig liefhebber van metal zou deze plaat daarom ook links laten liggen, wat in mijn ogen een groot gemis is. Dit moet gehoord worden.

Releasedatum: 07-04-2017 | Label: Spinefarm Records | Facebook

01. Burning Tree
02. April Showers