Return to Void – Return to Void

Jonge progrock met een oude vibe
70/100

Return to Void is een prog rock band uit Finland die in 2015 werd opgericht. Na twee jaar van schrijven en opnemen is hun eerste plaat nu een feit. Drie van de bandleden begonnen ooit samen als een trio die het eigen werk van Bruce Dickinson (voor de leek: ook de zanger van Iron Maiden) akoestisch coverde. Deze invloeden zijn ook terug te horen op Return To Void, want sommige stukjes van hun eigen werk klinken duidelijk ‘Maiden-esque’.

Nu is de naam ‘prog rock’ voor Return to Void misschien een beetje misleidend, want je hoeft geen rare ritmes of technische stukken te verwachten. Return to Void gaat eerder terug in de tijd, naar de prog rock van de 70’s en 80’s, en spelen voornamelijk rock zoals je die kent van bands als Pink Floyd. Dit betekent dat er wat jazz- en funk-achtige invloeden inzitten, zoals bijvoorbeeld op Throughout The Ages, naast verschillende andere experimentele escapades. Dit komt voornamelijk terug in het gitaarwerk. Nummers zoals Fools King en Lightbearer zijn, aan de andere kant, wat meer doorsnee rock & roll. Qua vocaal werk is het cleane zang, maar vocalist Markku Pihlaja heeft ook wel een beetje een rauw randje aan zijn stem én een aardig bereik.

Ook kenmerkend voor het geluid van Return To Void is de overal (over)aanwezige orgel/keyboard sound. Dit is op zich een heel aardig extraatje, totdat je merkt dat het in elk nummer terug blijft komen en het eigenlijk te veel van het goede is.

Heel af en toe gooien ze er ook een vleugje 80’s heavy en power metal doorheen. In nummers als Vail of Confusion en Human Alien Hybrid kun je dit duidelijk terughoren, en deze nummers vormen, raar genoeg, ook een beetje een contrast met de rest van het album.

Op schijf is het wel een aardige en relaxte plaat, maar Return to Void lijkt me meer zo’n band die live pas écht tot zijn recht komt en die je dus moet zien én horen – al is het maar voor de afwisseling.

Releasedatum: 26-04-2017 | Inverse Records | Website

01. Throughout The Ages
02.Lightbearer