Reflection – Bleed Babylon Bleed

Geslaagde comeback
81/100

Reflection is samen met bands als Rotting Christ, Septicflesh en Nightfall al lang actief in de Griekse scene. Reflection bracht in 1992 haar eerste demo uit, maar is buiten de eigen landsgrenzen nooit zo bekend geworden als de eerdergenoemde groepen.  Na  acht jaar brengen ze met Bleed Babylon Bleed alsnog de opvolger voor When Shadows Fall uit. Reflection biedt op haar vierde album bijna veertig minuten aan power metal, waarin enkele subtiele uitstapjes worden gemaakt naar verschillende subgenres.

Ten opzichte van het vorige album heeft er ook in de line-up een wijziging plaatsgevonden, daar Reflection een nieuwe zanger heeft aangesteld. De nieuwe vocalist, George Thomaidis, heeft een wat rauwere stem, waardoor het soms wat ongeschoold klinkt, maar dit past prima bij hun muziekstijl. Overigens krijgt hij in een aantal nummers assistentie van Mats Leven, die eerder albums van Therion, Candlemass en Krux naar een hoger niveau wist te tillen. De invloed van Candlemass komt zeker tijdens Takla Makan duidelijk naar voren. Dit nummer is het meest doom-georiënteerd en onderscheidt zich daarmee van de rest van het album. Hetzelfde geldt voor Stormbringer, dat als een semi-ballad begint en wat meer klassieke invloeden bevat. Ook het tragere titelnummer lijkt geïnspireerd door Candlemass.

Het album start echter met de fraaie gitaargedreven intro Marching to Glory, dat wordt opgevolgd door Glorious Victory. Het begint met catchy riffs waarna meteen backing vocals te horen zijn. Om het epische karakter af te maken volgen teksten over een veldslag, waarbij Manowar een grote inspiratiebron lijkt te zijn geweest. In Ruler of My Own Land gaat het tempo omhoog en wisselen een fraaie gitaarmelodie en een klassiek refrein elkaar af. In dit nummer worden subtiel toetsen ingezet die deze track tot het hoogtepunt van Bleed Babylon Bleed maken.

Gedurende de hele plaat valt op dat Reflection voor een zwaar, vol en dreigend geluid kiest; een goede keuze. Op Bleed Babylon Bleed staan heerlijke nummers maar ook (helaas) een enkele uitschieter naar beneden, waarbij het refrein te vaak wordt herhaald. Ondanks dat de plaat geen lange nummers heeft of overloopt van technisch vernuft, is het opvallend dat deze plaat groeit met elke luisterbeurt die je de plaat geeft.

Ondanks de stilistische nuances klinkt het album als een coherent geheel. Liefhebbers van gevarieerde mid-tempo power metal inclusief episch toetsenwerk kunnen dit album in ieder geval blind aanschaffen.

Releasedatum: 07-04-2017 | Label: Pitch Black Records | Website

01. Marching to Glory
02. Glorious Victory