Pteroglyph – Death of a Prince

Zet je geld maar ergens anders op in
50/100

Soms lijken dingen te mooi om waar te zijn. Zo noemt het uit Leeds afkomstige Pteroglyph onder andere Sylosis, Devin Townsend en Gojira als belangrijke bands waarbij de mosterd gehaald wordt. Een som van dergelijke bands klinkt als een interessante combo, maar dit pakt helaas toch niet helemaal uit zoals gehoopt voor deze band. Nouja, band….Pteroglyph kent slechts één bandlid: multi-instrumentalist Jimmy MacGregor! Op Death of a Prince worden zeer zeker progressieve paadjes bewandeld, maar hetgeen de Brit ons voorschotelt is echter van een dermate kalm en eentonig kaliber dat we er helaas niet echt warm van worden. Wanneer je een goede technische – of proggy plaat wil maken moet je van goede huize komen en het publiek weten te verrassen met dynamische overgangen, verrassende wendingen en opzwepende elementen. Doe je dat niet, dan kom je nogal snel in het verdomhoekje terecht, gezien de reeds aanwezige filevorming in het genre. Pteroglyph weet dat slechts bij wijlen te doen, waardoor het eerder uitzondering dan regel is dat de aandacht niet verslapt. Doordat nauwelijks gepiekt wordt, blijft het maar een erg vlakke bedoeling. Het eentonige stemgeluid van de muzikale klusjesman sluit hier dan ook mooi bij aan, zij het helaas niet in complimenteuze zin.

Wellicht dat de twijfelachtige productie ook zo zijn weerslag heeft op de (ongetwijfeld) goede bedoelingen van mijnheer MacGregor. Ik bedoel, in een nummer als Deceit Of Choice hoor je duidelijk de invloeden terug van Sylosis, terwijl juist Red On You een Gojira aroma ademt. Helaas klinkt het allemaal ietwat dof en stoffig, waardoor de nummers niet weten te pieken of de aandacht op kunnen eisen. Het verrassingseffect blijft dan ook achterwege en de interesse wordt geenszins gewekt. Wil Pteroglyph een lang(er) leven beschoren zijn, dan is het wellicht verstandig er een voltallige band van te maken, waarin meerdere talenten samen worden gesmeed tot één bandgeluid. Over het algemeen kan hetgeen uit de vingers van de beste man op Death of a Prince voortkomt worden getypeerd als een gevalletje ‘net niet’.

Ik wens Jimmy en zijn live-band dan ook succes voor de aankomende editie van UK Tech-Fest. De concurrentie is er namelijk groot en overweldigend. Wellicht dat het geheel live beter tot zijn recht komt dan op plaat, maar ik zou mijn geld toch ergens anders op inzetten.

Releasedatum: 20-06-2017 | Label: Eigen Beheer | Facebook

01. Left Blind
02. Unaccountable