Pressure Pact – Pressure Pact

Razend en tierend
80/100

De Brabantse hardcore/punk scene is springlevend. Dat is niet iets wat de meesten beseffen, maar tussen Roosendaal en Eindhoven bevinden zich vele onbekendere, maar daardoor niet minder interessante, groepjes die het DIY punkethos hooghouden. Een van die namen is bijvoorbeeld Tarantino, een graag geziene gast in de punkscene. Het is deels vanuit Tarantino dat Pressure Pact is ontstaan. In elke andere scene zouden we dit een ‘supergroup’ noemen. In de punk is dergelijke kruisbestuiving vrij normaal. In Pressure Pact vinden we bassist Joep (gitaar in Tarantino), gitarist Niek (ex-Backbreaker), drummer Rens (Raylin, Maagzuur), en zanger Lennard (Maagzuur, Hammered). Eerder verscheen er al een ep van de groep, nu is er een volwaardig album.

Nou ja, punk-volwaardig. Maar liefst 14 minuten aan album. En dat is inclusief bonustrack, waar de digitale versie (die al uit is) het zonder moet stellen. De achterkant van het hoesje schreeuwt ‘pogo slam stomp core’, en dat komt in de praktijk neer op een mix van oldschool punk en hardcore, kort en krachtig, à la Negative Approach, Minor Threat en Youth Of Today. Volgens de bio met ‘af en toe wat d-beat of fastcore omdat we ’t niet kunnen laten.’ Maar punk analyseren is niet waar het om gaat. Hoe is de muziek? In drie kernwoorden: hard, snel, rauw. De ene keer krijgen we wat meer punk riffs, zoals op Bronson en het duo Pavement Stomp/Vicious Circle, dan weer razendsnelle herrie, zodat men weer weet waar grindcore de mosterd heeft gehaald. De zang van Lennard is blaffend, agressief, en toch verstaanbaar. Toch is dit geen klus om te luisteren. De nummers hebben hooks en blijven hangen, omdat ondanks alle agressie en rauwe productie de riffs er wel degelijk uit springen. De nummers vloeien soepel samen, en juist door de mix en de live-feel werkt het opzwepend, zodat je al stuiterend op je stoel zit. En als de cd al opgefokt werkt, hoe zou dat live dan wel niet zijn?

We houden de review net als het album: kort en duidelijk. Pressure Pact levert een prima visitekaartje af. De band heeft al met wat bekende namen gestaan, zoals The Toy Dolls, en heeft nog wat leuks op het programma staan, waaronder een show in het skatecafé van de Hall Of Fame in Tilburg, met Cheap Drugs en SFD. Voor fans van oldschool punk en hardcore absoluut iets om te checken.

Releasedatum: 30-05-2017 | Label: Eigen beheer | Facebook

01. Intro
02. Negative