Powerman 5000 – New Wave

Nieuwe golf van een ongewijzigde formule
74/100

Powerman 5000 was voor mij dé verrassing van Graspop 2014, toen ze als één van de eerste bands op de derde dag van het festival het brakke publiek meekregen met hun energieke show. Ze hadden destijds hun achtste album uit en New Wave, hun nieuwe album, is de negende productie.

Voor wie ze niet kent: Powerman 5000 is een industrial metalband uit de Verenigde Staten, die al sinds 1990 aan de weg timmert. De stijl van Powerman 5000 kun je met twee eigenschappen duiden: ongecompliceerd en energiek. Deze combinatie is er eentje die bewezen heeft te werken. Ook New Wave is geen uitzondering op dit thema en kenners zullen precies weten wat ze kunnen verwachten.

Vanaf het eerste nummer is het album al herkenbaar als een Powerman 5000-plaat. Footsteps and Voices brengt vlotte industrial rock met een catchy refreintje. De volgende tracks zijn van hetzelfde kaliber: Sid Vicious in a Dress is wederom een goed voorbeeld: het ligt lekker in het gehoor en ondanks de gare titel is het wel echt een meezinger. David Fucking Bowie, een tribuut dat niet uit kon blijven, toont eveneens de ongecompliceerdheid die hun stijl kenmerkt. Het refrein is niet erg uitdagend, maar het is weer zo’n oorwurm van een nummer en live zal het ongetwijfeld goed werken.

Tussen dit soort nummers zitten ook een paar tracks die eruit springen: No White Flags is opeens een stuk langzamer en is zowaar een ballad, compleet met gitaargetokkel. Thank God is een erg korte intermezzo, met wat invloeden vanuit de punk, waarbij de zang plots wat growls bevat.

Met nummers als Footsteps and Voices en Die On Your Feet bevat New Wave opnieuw die vlotte industrial die we van Powerman 5000 gewend zijn. Het is energiek, ongecompliceerd en daardoor geschikt om een feestje mee te bouwen (en vervolgens te blijven hangen). In dit opzicht merk je heel goed dat frontman Michael David Cummings het kleine broertje is van Rob Zombie (officieel Robert Bartleh Cummings).

Is het tijd voor enige progressie in de sound? Misschien wel, maar de formule werkt op dit moment nog steeds erg goed!

Releasedatum: 27-10-2017 | Pavement Music | Website

01. Footsteps and Voices