Pale Mare – Pale Mare (EP)

Energieke maar eentonige sludge
74/100

“We are Pale Mare. We are weird and loud and full of riffs.” Ok, aangenaam…. Een voor mij onbekende band, dus lekker onbevangen luisteren! Pale Mare bestaat uit een drietal heren uit Canada; Toronto om precies te zijn. Deze self-titled ep is vermoedelijk het tweede wapenfeit, na de demo MMXVII, die we dus volledig gemist hebben. Op hun Bandcamp staan kreten als ‘heavy’, ‘sludge’ en ‘stoner’ en dit is precies wat je muzikaal gezien kunt verwachten. Ze hebben het ook over ‘doom’, maar dit komt muzikaal niet echt tot uiting. Tekstueel dan weer wel, door de screams die wat moeilijker te volgen zijn.

Pale Mare is voorzien van een stemmig artwork, uiteraard in zwart-wit, dat geïnspireerd lijkt door het sprookje van Joris en de Draak, maar dan wel met een eigen interpretatie. De ep bestaat uit drie nummers, die elk zo’n zes à zeven minuten duren.

Er wordt afgetrapt met Carthage. Het eerste wat we horen zijn lage, bijna vervormde, gitaren. Ook klinkt er een scream die vrij typisch is voor de sludge, maar de shouts en het gitaarwerk verraden ook veel invloeden vanuit de post-punk. Carthage begint en eindigt uptempo en aangenaam druk, terwijl het middelste deel een kort semi-akoestisch stuk bevat. Vanaf daar wordt de intensiteit weer opgebouwd. Een lekkere binnenkomer.

Pale Mare vervolgt met Descolada. De punk-invloeden blijven hier achterwege en het stoner-element treedt op de voorgrond. Ook hier gaat men razendsnel van start, waarna het tempo een klein beetje wordt teruggeschroefd en er wat jammende stukjes voorbijkomen. Ook Descolada bevat een lang, instrumentaal middenstuk, voordat met stoner sounds wordt afgesloten. Op het afsluitende Hoplite wordt weer eenzelfde opbouw gehanteerd, wat al snel tot enige verveling leidt. Het helpt ook niet echt mee dat alle nummers ongeveer even lang zijn. De sterkste riff bewaart Pale Mare voor dit nummer, maar ondanks dat gegeven vloeit de aandacht in het slappe middenstuk weg.

De band geeft met Pale Mare een aardig visitekaartje af. De speelvreugde komt over en men weet de nummers nét een eigen twist te geven. Aan de andere kant volgt de opbouw van de tracks  telkens hetzelfde stramien, waardoor de band veelvuldig in herhaling valt. Met deze ep kan dat nog net, omdat met name de eerste twee nummers sterk zijn, maar voor een volledig album is dit een flinke valkuil.

Productioneel klinkt Pale Mare zwaar, log en donker en dat is zoals men het wenst bij sludge. De gedoseerde invloeden vanuit de post-punk geven de band binnen het genre wel enige identiteit en daar mogen ze meer gebruik van maken. Een korter, explosief nummer zou al wonderen doen. Geen slechte ep, maar wel nog voldoende werk aan de winkel voor deze Canadezen.

Releasedatum: 10-11-2017 | Label: Medusa Crush Recordings | Facebook

01. Carthage
02. Descolada