Pain of Salvation – In The Passing Light of Day

Back with a vengeance
92/100

Mensen die progressieve metal een warm hart toedragen kennen Pain of Salvation goed. Daniel Gildenlöw en consorten (want dit verandert nog wel eens) hebben meer dan eens bewezen kundig te zijn in het afleveren van goede, interessante en emotionele progmetal. Hun meesterwerken Remedy Lane en The Perfect Element Pt. 1 laten dit uitstekend zien. Ikzelf ben altijd een fan geweest van de heren, hoe de wind ook stond, maar veel fans vonden toch dat het na Scarsick wat minder interessant werd. Het progressieve randje werd vervangen door een 70’s hard rockgeluid en dat viel niet altijd evengoed in de smaak. Nu zijn ze terug met een nieuwe plaat en de voorproefjes beloofden al een greep terug naar hun progressieve meesterwerkjes. Aan mij om het heuglijk nieuws te melden: Pain of Salvation is terug; sterker dan ooit.

Het album begint met de track On a Tuesday, wat gaat over de bijna-doodervaring die Gildenlöw pakweg twee jaar geleden meemaakte als gevolg van een vleesetende bacterie. Deze bijna-fatale gebeurtenis sijpelt door het hele nummer nummer heen. De emotionele zang is pijnlijk en gaat door merg en been. Niets anders dan we gewend zijn van hem. Dit gaat gecombineerd met furieuze gitaarpartijen en melancholisch pianospel. Het geheel is een compleet nummer, wat klopt van begin tot eind. De tien minuten durende track lijkt in vijf minuten voorbij te zijn. Een goed begin. Deze stijl zet zich, zoals we van de oudere platen van de band gewend zijn, voort gedurende de hele schijf. De instrumentatie is goed en aangrijpend uitgevoerd. De zang is puur, angstig, boos, eerlijk en mooi. Ook is dit de terugkeer van gefluisterde passages de we kennen van eerdere albums.

Op nummers als Tongue of God, Reasons en If This is The End lijkt de band ook gekeken te hebben naar de wat lompere progmetal giganten als Gojira en Meshuggah. Polyritmische gitaarpartijen verweven zich prima met melodie en gevoel, wat zorgt voor een prachtig en organisch geheel. Qua productie hebben de heren de hulp ingeschakeld van Daniel Bergstrand, ook wel bekend van bands als In Flames, Meshuggah en Strapping Young Lad. Een uitstekende keuze voor een pot progmetal die de afwisseling tussen lomp en subtiel goed aan moet kunnen geven. Ik heb dan ook niets op de productie aan te merken. Elk instrument komt uitermate goed uit de verf en ook vocaal maakt Pain of Salvation weer indruk.

Met In The Passing Light of Day hebben de heren een uitstekende plaat afgeleverd, die veel fans van de band juist dát geven waar ze om vragen. De nummers zijn veelzijdig en zwaar, eerlijk en rauw, vertrouwd en vernieuwend, maar belangrijker nog: de nummers zijn zoals alleen Pain of Salvation ze kan afleveren. Dit album is een geslaagde samenwerking van nieuwe en oude invloeden. Dit is hoe de band anno 2017 hoort te klinken en voor velen is dit nu al een plaat die op de eindejaarlijstjes kan komen te staan.

Releasedatum: 13-01-2017 | Label: InsideOut Music | Facebook

01. On a Tuesday
02. Tongue of God