Paganizer – Land Of Weeping Souls

Lekker beukalbum
83/100

Paganizer is inmiddels een bekende naam in de death metal scene. De band rond Rogga Johansson bestookt ons al sinds 1998 met uitstekend materiaal. Nadat vorig jaar vier ep’s en een split werden uitgebracht is het dit jaar tijd voor een volledig album. Land Of Weeping Souls markeert tevens een jubileum want het is de tiende full-length in de discografie van de sympathieke Zweden. Het artwork illustreert duidelijk de eigen stijl van de heren: old school death metal. Op zijn Zweeds en traditioneel gespeeld met gitaar, bas en drums, waarbij de diepe grunt van Rogga Johansson het plaatje afmaakt. Niets bijzonders voor death metal dus en dat is maar goed ook. Fans weten al bijna twintig jaar wat ze aan deze Zweden hebben en kunnen ook nu deze brute plaat blindelings aanschaffen.

Land Of Weeping Souls telt tien compacte nummers die slechts een enkele keer de 4 minuten grens overschrijden. Melodie wordt afgewisseld met beukstukken. De temporiseringen duren nooit lang, waardoor het beluisteren van deze plaat een intense luisterervaring is. De gitarist maakt de nummers interessant met diverse solopartijen terwijl de drummer met heerlijke blastbeats rondstrooit. De diepe grunt van Rogga maakt het helemaal af en is een genot om naar te luisteren.

De nummers zijn allemaal variaties op hetzelfde thema en kennen wat dat betreft geen verrassingen. Oké, het langere Forlorn Dreams is over de volle breedte een mid-tempo nummer. Prey To Death, waar ook een video van gemaakt is, is een streep sneller en The Buried Undead onderscheidt zich wat meer door diverse breaks en een andere opbouw van het nummer. Het zijn minieme variaties op het Paganizer recept. Hoewel de nummers op het eerste gezicht dus wat inwisselbaar lijken, blijft het toch heerlijk om naar deze heren te luisteren. Omdat de kwaliteit van het geboden materiaal ontzettend goed is slaat de verveling geen moment toe en dat zegt genoeg over het niveau van Paganizer. Als het album vordert denk je het wel gehoord te hebben, maar toch weten de heren het, vooral door de meesterlijke riffs, voor elkaar te krijgen om je in beweging te houden. Death metal volgens het boekje dus. Zo hoort het en niet anders!

Wie wil weten hoe old school death metal hedendaags moet klinken, moet Paganizer zeker een kans geven. Hoewel een echte uitschieter op deze schijf niet aanwezig is, is het niveau van deze plaat wél constant hoog. Met Land Of Weeping Souls overtreft Paganizer met gemak alle albums die ze tot op heden hebben uitgebracht en dat zegt veel. Passender kunnen deze Zweden hun jubileum niet vieren.

Releasedatum: 05-08-2017 | Label: Transcending Obscurity Records | Facebook

01. Your Suffering Will Be Legendary
02. Dehumanized