Overoth – The Forgotten Tome

De vrije uitloopkip tussen de legbatterij-hennen
80/100

Overoths The Forgotten Tome zal het in 2010 uitgebrachte debuutalbum Kingdom Of Shadows opvolgen. Inderdaad wiskundige wonders, een gat van liefst zeven jaar wordt opgevuld met deze tweede worp. Dit Ierse gezelschap was mij tot op heden echter onbekend; wellicht dat The Forgotten Tome bij meer mensen voor toenemende naamsbekendheid zal zorgen, het is immers een avontuurlijk ritje gebleken. Nouja, avontuurlijk….. ‘Ambitieus’ lijkt me bij nader inzien een betere woordkeuze.

Wanneer starter Opus Obscura de dans opent, vraag je je in eerste instantie af in welke muzikale poel je je bij Overoth waant. Wordt uit hetzelfde vaatje getapt als Alestorm, of is het wellicht toch meer Sabaton wat de klok slaat? Of iets totaal anders? Het laatstgenoemde blijkt het geval, nadat de eerste galmen van de kerkklokken hebben geklonken en frontman Andy Ennis op Sigil Of The Empty Throne de eerste langdurige grom in de richting van de volle maan heeft geworpen wordt namelijk al vrij snel duidelijk dat we hier met een fijn potje death metal van doen hebben. Goed uitgekiende death metal, met symfonische invloeden welteverstaan.

De beklijvende death weet je al groovende bij je lurven te pakken, zodat niet enkel een door drums volgetrommelde muur van geluid overblijft. Overoth is dan ook de vrije uitloopkip tussen de legbatterij-hennen: ze geven hun muziek de ruimte om te ademen te bewegen. Zodoende heeft elk nummer zijn eigen ondeugende trekjes, wat het geheel prettig maakt om naar te luisteren. De nummers zijn goed van elkaar te onderscheiden; zo wisselen symfonische (Shadows In a Thousand Shades Of Black) en ouderwetse, wat meer rechttoe-rechtaan, death metal (Harbringer Of The End Times) elkaar af op het tien tracks tellende schijfje.

Bijster spannend is het geheel niet per se, maar gezegd mag worden dat de nummers staan als een huis, waardoor The Forgotten Tome een tweede plaat van formaat is geworden. De symfonische invloeden geven het geheel net die extra bite, zo tezamen met de (soort van) verstaanbare grunts en het pakkende doch uitgesmeerde karakter. We hebben al met al niet te maken met een gevalletje ‘dertien in een dozijn’, hoewel we het ook niet per definitie een collectors item zouden willen noemen. Zodoende heeft de band een nette score verdiend, maar wellicht dat death metal-minnend Nederland er nog wel een half puntje bij op durft te tellen.

Releasedatum: 22-09-2017 | Label: Hostile Media | Facebook

01. Opus Obscura
02. Sigil Of The Empty Throne