Of The Sun – Before A Human Path

Progressieve death metal zonder focus
50/100

Of the Sun is een relatief onbekende progressieve death metal band uit Austin, Texas, wiens neven-invloeden vooral uit de onderbuik van de groove metal komen. Op papier klinkt dit als een interessante mix, maar weten ze er ook wat moois van te maken? Daar geef ik graag antwoord op.

Op het eerste gezicht lijkt Before a Human Path niet echt bijzonder; snelle riffs, intense fills, groovende breakdowns en een afwisseling tussen grunts en clean. Als je wat dieper op het album ingaat, is te merken dat deze mannen wel wat interessante ideeën hebben. Neem bijvoorbeeld A Soliloquy: een nummer wat heel beheerst en bijna hypnotiserend begint, maar al snel omslaat in een bijna hardcore-achtig nummer doordrenkt met haat en nijd, en een stroperige productie. Werkt het? Nee, niet echt. De band heeft ideeën genoeg, maar dat is meteen ook het probleem van de band: het hele album beklijft niet. Het voelt als een verzameling van nummers en ideeën die men in de jaren bij elkaar heeft verzameld. Er is geen cohesie, en dat kan een album breken. Zo ook met deze plaat. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets goeds te vinden is, de heren zijn hun instrument duidelijk meester, wat ook een vereiste is voor goede pot progressieve doodsmetaal. Het is me echter niet duidelijk waar de heren naartoe willen. De ene keer lijkt het album vooral groove à la Pantera uit te willen stralen, de andere keer neigt het meer naar The Faceless. Daarnaast helpt het ook niet mee dat de productie voor beide stijlen niet optimaal is. Het klinkt te kaal en schel voor groove metal, maar ook weer te stroperig voor technical death metal.

Ik complimenteer de band met het idee van de stijl, maar de uitvoering is alleen helaas onder de maat. Vooral met de huidige staat van productie doet dit album weinig voor me. Met meer focus en een betere productie kan Of the Sun best wel eens een goede band worden, maar met dit album slaan ze de plank mis.

Releasedatum: 14-04-2017 | Label: Eigen Beheer | Facebook

01. The Tightrope Mile
02. Nebulamorphous