Obscurity – Streitmacht

Duits vikinggeweld nog steeds bruut
70/100

Dat het wiel niet ieder album opnieuw uitgevonden hoeft te worden bewijst Obscurity keer op keer. Al zeven platen lang brengt deze band muziek uit met simpele, doch pakkende melodische pagan death metal, inclusief lompe riffs en Duitse teksten. Een beetje zoals Amon Amarth, maar dan de regionale versie. Goed, misschien is dat te kort door de bocht, aangezien Obscurity al sinds 1997 actief is. Anderzijds: heel speciaal is hun sound niet. Desondanks worden wij bij Ragherrie altijd wel vrolijk van het vikinggeweld, dus eens kijken of de nieuwe worp Streitmacht iets anders met ons doet.

Nee hoor, meteen vanaf opener 793 krijgen we beukende riffs en de welbekende brul van vocalist Agalaz, met teksten over de slag van Lindisfarne in (jawel) het jaar 793, te horen. Dat er na twintig jaar een ander gezicht achter de trommels valt niet op te merken tijdens het luisteren. Dat maakt van Streitmacht een enerzijds heel makkelijke, maar anderzijds erg lastige plaat om te bespreken. Immers, de formule die de band al jaren hanteert zit prima in elkaar; het is als vanouds beuken, met de zwaarden geheven. Streitmacht Bergisch Land is een stamper van jewelste en op Hinrichtung neemt Obscurity meer een vorm van black metal aan, waarbij de gitaarsnaren ervan langs krijgen.

Het lange Todesengel toont Obscurity van zijn meest afwisselende kant, met een folky intro en slepende tempo’s. Echte opvallers bevat het album niet, hoewel, naar getrouwe Obscurity-traditie de eerste helft van de plaat beter blijf hangen. Want de kracht van de band is meteen de zwakte: de nummers lijken allemaal op elkaar en heel veel variatie zit er niet in. Todesengel is in dat opzicht een meevaller, maar voor de rest bevat de plaat vooral eenheidsworsten die lastig van elkaar vallen te onderscheiden. Tenkterra, het album uit 2010, deed dat veel beter en boeide daardoor ook wat meer. Hoewel; het voorlaatste nummer, Ehre der Gefallenen, is wel een érg lekkere knaller, met veel gitaarharmonieën. Dat bevalt wel.

Heel veel hoeft er niet over dit werk gezegd te worden. Als je de vorige platen van Obscurity vermakelijk vond, gaat deze Streitmacht je ook bevallen. Het is niet een album dat je van het begin tot het eind mee hoeft te brullen, maar Streitmacht heeft zeker zijn momenten. Obscurity zul je nooit in de eredivisie van de pagan metal terugvinden, hoewel wat meer erkenning op zijn plaats is. En het mag gezegd: ze zijn een stuk bruter dan Amon Amarth.

Releasedatum: 14-07-2017 | Label: Trollzorn | Facebook

01. 793
02. Meine Vergeltung