Noumena – Myrrys

Meer dan degelijke doomy melodeath
79/100

Vier jaar na het gemengd ontvangen Death Walks With Me keert de Finse band Noumena (bouwjaar 1998) terug met een nieuwe plaat vol melodic death metal. Met een titel die zich uit het (Oud-)Fins laat vertalen als ‘commotie’ (of simpelweg: ‘lawaai)’ is dit vijfde album Myrrys natuurlijk op voorhand al een spekkie naar het bekkie van ons Ragherriërs.

De doomy melodeath-stijl die Noumena hanteert klinkt behoorlijk Fins, al weet de band zich te onderscheiden van land- en genregenoten als Insomnium of Omnium Gatherum door veelvuldig gebruik te maken van zangeres Suvi Uura die sinds 2009 lid is van de band. Haar vocalen contrasteren mooi met de diepe grom van Antti Haapanen. Op een aantal momenten (Sanat pimeydestä) zorgt gelaagde cleane mannelijke ‘koorzang’ voor nog wat extra afwisseling. Er valt meteen nog een ander element op aan de vocals: voor het eerst in de bandgeschiedenis zijn de teksten niet in het Engels maar in de moedertaal van de bandleden; Fins dus. Toegegeven: van de putgrunt van Haapanen was in het verleden (zeker in de periode vóór Uura de gelederen kwam versterken) toch al weinig chocola te maken, zelfs al waren de lyrics in een taal die wij heel redelijk beheersen – nu er op Myrrys in het Fins gezongen wordt, doen we niet eens een poging de teksten te verstaan. Het heeft geen negatief effect op de feestvreugde, in tegendeel: de zang klinkt erg natuurlijk en het lijkt of beide vocalisten nét wat meer emotie in hun stem weten te leggen dan op voorganger Death Walks With Me uit 2013, de enige plaat vóór het leidend voorwerp van deze recensie die opgenomen werd met dezelfde bezetting.

Muzikaal is Myrrys – ondanks het ietwat droeve en doomy karakter van de songs – een plaat die ons vrolijk stemt. Lekkere (lead)gitaarpartijen, voldoende afwisseling en een aantal welkome tempowisselingen – de uitvoering van de muziek op Myrrys is prima, al is het inhoudelijk verre van baanbrekend. Pakkend zijn de songs gelukkig wel; Noumena heeft duidelijk alles in het werk gesteld om deze composities te laten kloppen. De productie klinkt bovendien verzorgd en ook na meerdere luisterbeurten blijven de individuele nummers boeien, terwijl de plaat als geheel (tussen de rustigere passages door) precies voldoende pit heeft om ook onze nekspieren zich aan te laten spannen.

Myrrys is een hele fijne melo/doom/death-plaat in de Finse stijl die prima in elkaar zit en erg goed is uitgevoerd; maar wel een plaat zonder genrebepalende uitschieters of echte verrassingen. Noumena levert met dit album een lekker hapje voor liefhebbers van bands als Insomnium, Omnium Gatherum of Barren Earth. Ondertussen zijn we stiekem toch wel benieuwd geworden hoe deze songs live uit de verf komen – wie haalt Noumena binnenkort naar Nederland?

Releasedatum: 28-04-2017 | Label: Haunted Zoo Productions | Website

01. Kohtu
02. Metsän viha