No Sin Evades His Gaze – Endless Disconnect

Een album waarin het beste van twee werelden huist
83/100

Het Duitse Euroblast Festival mag jaarlijks als een waar zilverrugje pronken met de mooiste grote namen in de djent, prog en andersoortige technische metal. Maar, wie onderaan de affiche kijkt (ja, beneden Meshuggah, Born Of Osiris, Monuments en co.) kan daar warempel een heel aantal nieuwe pareltjes ontdekken. Zo ook het Britse No Sin Evades His Gaze. Aan tweede worp Endless Disconnect is te horen dat ze het hoofd verdomd goed boven water weten te houden in de progressieve vijver.

Het album mag het in 2014 uitgebrachte Age Of Sedation opvolgen, de plaat die hen in de schemering van de spotlights wist te zetten. En laten we zeggen: met Endless Disconnect zetten ze een flinke stap in de richting van de alsmaar loerende schijnwerpers. De band vraagt er gewoon om om door een flink label ontdekt te worden, zoveel potentie herbergt dit (slechts) viertal.

No Sin Evades His Gaze hanteert geen eindeloos mathematisch gitaargefriemel (wat overigens geen klacht is), maar bedruipt zich van een meer groovend geluid, terwijl ze hun technische roots niet verloochenen. De gentlemen hebben een mooie balans weten te vinden tussen technisch djent-vernuft, beklijvende groove-elementen en een herkenbare kern. Ook in vocale zin vindt er een constante wisseling plaats tussen heldere zang en diepe grunts. Warempel, op één van de meest catchy nummers (Feels A Lot Like Hell) wordt zelfs een stukje gerapt! Hierdoor is Endless Disconnect niet de zwaarst te slikken pil gebleken, zoals een speciaalbier van een hoog percentage ook verfrissend van smaak kan zijn.

Inspiratie hebben de heren ongezwaffeld opgedaan van progressieve collega’s als (voormalig tourgenoot) Monuments, SikTh, TesseracT en Stealing Axion, maar ook de grotere namen in de groove-metal mogen als invloedrijk worden beschouwd. Net als eerstgenoemde grote broer weten ze niet-alledaagse riffs te mengen met opzwepende chorussen, waardoor elk nummer eigen gelaatstrekken kent en het beestje daadwerkelijk bij de naam genoemd kan worden. De titeltrack, Heavy Days, You Can’t Save Me, If Only To Fall; stuk voor stuk nummers waarin het beste van twee werelden huist.

De eerdergenoemde, tevens voorlaatste, track Feels A Lot Like Hell is de vreemde doch positief verrassende eend in de bijt vanwege haar flirt met nu-metal en bijzonder beklijvende chorus waar dit nummer omheen is gebouwd. Ongetwijfeld een blijvertje waar ik ongelofelijk van kan genieten.

Al met al zal Endless Disconnect No Sin Evades His Gaze bepaald geen windeieren leggen. Voor eenieder die haar progressieve/djent metal graag groovend nuttigt is dit een plaat waar je dit jaar niet omheen kan. Hopelijk wordt deze sensatie door de menigte opgepakt en weten ze daardoor een stap richting het grotere podium te zetten!

Releasedatum: 12-05-2017 | Label: Record Union | Facebook

01. Endless Disconnect
02 Heavy Days