Niviane – The Druid King

Krachtig debuut met Iced Earth-invloeden
74/100

The Druid King is het debuutalbum van de Californische power metalband Niviane. Een groep die naar eigen zeggen de Europese sound combineert met klassieke heavy metal, waaruit dan een geheel eigen geluid zou moeten ontstaan. Een veelbelovende introductie dus, eens even checken of ze de verwachtingen waar kunnen maken…

De eerste track die er echt uitspringt is het mystieke Adrestia, een stevig hardrock-nummer met zware zang in de stijl van Iced Earth en een dreigende ondertoon die doorklinkt op zowel de keyboards en gitaar. Hierdoor wordt er een sfeervolle en mysterieuze sound gecreëerd. Met name de vocalen verdienen alle lof, want zanger Norman Skinner is zowel sterk in de lage als hoge regionen. Hoewel zijn vele gillen en uithalen vrij standaard klinken voor het genre, zijn ze gelukkig niet overdreven of ‘nepperig’ maar juist rauw en krachtig. Een ware verfrissing in het power metal wereldje!

Wat ook tijdens elk nummer duidelijk op de voorgrond doorklinkt, is het virtuoze dubbelspel van gitaristen Mark Miner en Gary Tarplee. Waar de gitaren op met name de felle intro The Beserker nog razendsnel en venijnig klinken, zijn ze op rustigere tracks als Watch The Banners Fall vooral een mooie, gevoelige begeleiding. Dit nummer is echter niet alleen maar langzaam en rustig; de vele tempowisselingen zorgen voor variatie in zowel snelheid als agressiviteit.

Dan Iced Earth-kloon Gladiator. Met zijn zeer krachtige zang en razendsnelle gitaarriffs is dit een aardige track, maar helaas mist het nummer vooral eigenheid. Sfeervol zijn de joelende stemmen van de ‘toeschouwers’ op het einde wel; het zorgt ervoor dat je als luisteraar een extra belevenis ervaart, alsof je echt meegenomen wordt naar een grote arena in de tijd van de gladiatorengevechten. Ook aardig zijn de krachtige, vingervlugge tracks Arise Samurai en March of the Jötunn, waarbij op laatstgenoemde  ook gedacht is aan de nodige sfeerelementen door er volop toetsen aan toe te voegen. Het echte hoogtepunt van The Druid King is het ietsjes langzamere Elegy, geen ballad, maar wel een dramatische, bombastische en bij vlagen gevoelige track, waarop Norman zich van een andere kant laat horen. Hij klinkt vriendelijker en kwetsbaarder – een prettige variatie op vocalen die op het gros van het album toch steeds hetzelfde klinken.

De opbouw in de nummers en het samenspel van de muzikanten zijn de twee sterkste punten van Niviane. Omdat de band sinds 2014 bestaat hebben de heren al even kunnen oefenen voordat dit album uitgebracht werd en dat is te horen. Een aardig debuut, waarbij soms iets teveel naar Iced Earth is gekeken, maar Niviane heeft wel het talent en de sound om het ver te kunnen schoppen in de toekomst.

Releasedatum: 03-11-2017 | Label: Pitch Black Records | Website

01. The Berserker
02. Adrestia