Nicumo – Storms Arise

Rockende shoegaze die smaakt
82/100

Nicumo trok mijn aandacht door het label dat op hun muziek wordt geplakt: ‘melancholic metal’. Een wat ongebruikelijke definitie die marketingtechnisch best slim is. Als we wat verder kijken, blijkt Nicumo moderne metal te maken; dank aan een combinatie van Linkin Park, shoegaze en een flinke portie gothic rock.

Vier jaar na de eerste release is het Finse Nicumo nu terug met zijn tweede full-length Storms Arise. Het album bevat elf nummers, van gemiddeld vijf minuten, die je bijna een uur aan speeltijd bezorgen. De hoes bevat een hipster-logo en een zee met een boot, alsof je een Volendamse palingsound kunt verwachten; gelukkig (of helaas, het is maar hoe je het bekijkt) valt dat, op zijn zachtst gezegd, mee.

De instrumentale intro The Dawn zet direct de juiste toon. Daarna knalt Old World Burning uit de speakers met afwisselend semi-grunts en clean vocals. Dit melancholische nummer kenmerkt zich door een bijzonder sterk refrein en blijft daardoor gemakkelijk hangen. Beyond Horizon is qua niveau een vergelijkbaar nummer.

We kunnen al rond de derde track vaststellen dat het album wisselt tussen gevoelige en hardere momenten. De gitaren klinken in de rustige passages dromerig en wat ‘waterig’, waardoor ze makkelijk in het hokje ‘shoegaze’ passen. Zanger Hannu Karppinen gebruikt zijn charismatische stem om (inderdaad) wat melancholische toetsen te plaatsen. Deze passages, die weinig met metal van doen hebben, worden afgewisseld met hardere metal waarin ook de double bass en grunts aanwezig zijn. Deze passages duren doorgaans nooit erg lang maar zijn wel noodzakelijk om het niet té zoet en kabbelend te maken. Eigenlijk is het harde nummer If This Is Your God I Don’t Need One een buitenbeentje, aangezien de immer aanwezige gaze-invloeden hier achterwege blijven. Ook afsluiter Dream Too Real is anders omdat dit nummer meer uitgesponnen en ingetogener is. Neemt niet weg dat op andere nummers ook wel voor de nodige afwisseling wordt gezorgd. Zo bevat Unholy War interessante oosterse melodieën en grunge-invloeden.

Nicumo heeft met Storms Arise een zeer geslaagd album afgeleverd. De harde vocalen klinken wat geforceerd en zijn daarmee voor verbetering vatbaar. De grootste troef van Nicumo is ongetwijfeld de kunde om pakkende, sfeervolle, ‘rockende gaze’ nummers te schrijven. Af en toe dromerig, zo nu en dan zwaar, en dit alles wordt in een soort Linkin Park-jasje gepresenteerd.

Daarmee heeft Nicumo een eigen identiteit gecreëerd, binnen de bomvolle metalwereld. Dat verdient niet alleen respect, maar vooral een luisterpubliek!

Releasedatum: 07-07-2017 | Label: Inverse Records | Website

01. The Dawn