Neo Noire – Element

Het gevoel van goed uitgevoerde nostalgie.
80/100

Neo Noire is een Zwitsere band die graag grunge en alternatieve rock uit de 90’s speelt. Héél graag zelfs, dat is tegelijkertijd het grootste plus- én minpunt van deze heren. Nou zijn beide genres aan een soort van tweede jeugd bezig, nu grootheden als Alice in Chains, Soundgarden en ook Faith No More meer dan lekker bezig zijn. Dus nieuwe bands in dit genre zijn geen vreemd gegeven. Nou is de vraag of Neo Noire niet te veel lijkt op bovenstaande namen. Het korte antwoord: nee, niet TE veel. Het lange antwoord? Daar gaan we het nu over hebben.

De plaat begint met een onheilspellende groovy baslijn; niet geheel onverwachts bij een band met deze stijl. De rest van het nummer Walkers is een ‘by the books’-voorbeeld van het genre, maar dan met een steviger randje inclusief scheurende gitaren tijdens het refrein. Een frisse fijne opener van het album. Het voornaamste wat me daaraan opvalt is hoeveel ideeën ze vergaard hebben van bands als Alice in Chains; een karakteristieke zang waar de pijn en emoties vanaf druipen, logge breakdowns en huilende gitaren.

De nummers Save Me en Neo Noire doen me nog méér denken aan Alice in Chains, maar toch weten de heren het zo interessant te maken dat de luisteraar niet het gevoel krijgt dat ze naar een b-side aan het luisteren zijn. Ook valt me op dat de gemiddelde lengte van een track ruim vijf minuten bedraagt, dat is bijzonder binnen deze niche. Ze doen er zelfs nog een schepje bovenop met het nummer Infinite Secrets. Elf minuten lang voel je pijn en wanhoop in de stem van de zanger. elf minuten lang houden ze me in een greep die gepaard gaat met rake drums, emotionele gitaarsolo’s en de befaamde grunge riffs waar het genre groot mee is geworden. Hiermee laten de mannen zien wat ze waard zijn, vol gevoel, plezier en overgave. En belangrijker nog: ze doen het verdomd goed.

Er is natuurlijk wel het één en het ander aan te merken op de plaat. De productie is helder, maar had van mij wat voller gemogen want het voelt hierdoor wat kaal aan. Ook qua ideeën zal het de band de goede weg op helpen om wat meer een eigen pad te gaan bewandelen. Hier en daar laten ze zien dat ze dat graag willen, maar te vaak wordt er nu nog teruggegrepen naar met name de grunge van ‘AIC’. Maar als je een hart hebt voor grunge en 90’s alternative hard rock, geef deze band dan een kans. De wereld heeft meer toffe nieuwe bands nodig in dit genre, en Neo Noire is een waardige toevoeging.

Releasedatum: 05-05-2017 | Label: Czar of Crickets | Facebook

01. Walkers
02. Save Me