Narnia – Narnia

Witte metal voor de messias
78/100

Christelijke metal is een grijs gebied. Alleen de gedachte aan Jezus erende metal schiet bij veel metalheads in het verkeerde keelgat. Metal is toch kwaad en slecht? Bands met christelijke thema’s hebben ook de reputatie erg te preken in hun muziek. Het gevolg is dat christelijke bands relatief weinig aandacht krijgen, tenzij ze metalcorebands zijn. Maar ook in power metal doet het woord van Jezus de ronde. Immers, de bijbelse boodschap van naastenliefde en respect is power metal ten top. Theocracy is het bekendste voorbeeld, maar Golden Resurrection is, hoewel wat meer niche, een prima opvolger. De kern van die band? Gitarist Tommy ‘ReinXeed’ Johansson (ReinXeed, Sabaton) en zanger Christian Liljegren, ook actief in Narnia.

Acht jaar hebben we moeten wachten op dit album. Oh nee, zeven jaar. Narnia kwam al uit in 2016, maar bereikt nu pas onze redactie. En ditmaal niet in eigen beheer, maar via Massacre Records. Tussen 2010 en 2014 lag de band zelfs helemaal plat. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, en dus kwam de band weer bij elkaar. Muzikaal is er niet veel veranderd: dezelfde smeuïge cocktail van catchy power metal met neoklassieke tintjes en heldere, krachtige zang van Liljegren, kwelend over het kwaad in de wereld, geloof, vertrouwen, en Jezus. Gelukkig legt de band het er niet te dik bovenop. Titels als I Still Believe, en Who Do You Follow laten er weliswaar geen gras over groeien, maar nergens komt de band echt prekerig of fanatiek over. Het is nog wel een tekstueel onderwerp dat je moet liggen, want de Bijbelse normen en waarden druipen ervan af. De kruisvormige compositie op de albumcover liegt er dan ook niet om.

Tussen de power metal valt Thank You op. Het is een nummer met elektronische percussie, bijna lounge/chillout house, met rustgevende toetsen en een introspectieve tekst. Uiteindelijk breekt het nummer wel open in een gitaarsolo met stevige drums, die misschien iets te onbeschaamd is in zijn virtuoze glorie. Daarnaast krijgen we rustdragende hymnes in de vorm van het lekker vlotte One Way To The Promised Land, een optimistisch strijdlied genaamd Reaching For The Top en Set The World On Fire, met lichte prog- en hardrock tintjes, vooral aanwezig door de prominente keyboards. De mix is lekker helder en geeft elk instrument de ruimte, hoewel de bas naar goede gewoonte wat wegvalt. Narnia luistert lekker weg, en eist niet te veel van de luisteraar.

Narnia levert een visitekaartje af om in een keer weer bij de grote jongens te mogen horen. Alsof ze nooit weg waren. Het gevaar schuilt er echter in dat dit jaar al erg sterk was op het gebied van power metal, en het is twijfelachtig of Narnia de kracht heeft om op te vallen tussen de ‘tour de force’ van Dragonforce, Rhapsody, Orden Ogan, en Edguy. Wie hem er echter uit de schappen pikt krijgt een vermakelijk plaatje, weliswaar geen opnieuw uitgevonden wiel, maar zeker niks dat onder doet voor genoemde bands. Alleen deze keer wel met een christelijk randje, en dat mag ook wel eens een keer. Praise the lord!

Releasedatum: 21-07-2017 | Label: Massacre Records | Website

01. Reaching For The Top
02. I Still Believe